Svar: Korte dagslure og falder kun i søvn i mors arme

10. maj 2012

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære udmattede mor

Tak for dit brev og velkommen til :)

Der er ingen tvivl om at jeres drengs problemer med at overgive sig til søvnen og også skifte mellem de forskellige søvnstadier hænger sammen med hans alder og den udvikling han går igennem - men det har bestemt også stor betydning, at han er så meget for tidlig født som han er.

Og det er rigtig rigtig vigtigt, at du holder op med at synes du gør noget forkert, føler at du giver ham dårlige vaner eller føler at det du gør ikke er okay. For der er ikke noget der er mere vigtigt end at give jeres dreng masser af fysisk kontakt og nærhed. Lade ham mærke at I er der. Han har ekstra meget behov for dette, fordi han er født så meget før tid som han er, og det er ikke nogen skam at du sidder med ham i din favn en stor del af dagen, det er ikke noget problem at du vugger ham igen og igen, hopper med ham osv. Det har han faktisk ekstra meget behov for.

Hvis han var blevet i din mave hele gravidteten igennem alle 40 uger, så ville han naturligt have været omsluttet af dig, han ville have mærket modstand, når han lå og sparkede og denne omsluttende nærhed, får han nu, når han ligger i din favn. Han ville også være blevet vugget og bevæget, når du bevægede dig og disse bevægelser får han nu, når du går rundt med ham i armene eller når du sidder med ham og hoppe på gymnastikbolden. Og det er rigtig vigtigt for hans udvikling at han bevæges på denne måde og at du prioriterer det. Og gør det med god samvittighed, for det er godt for ham!

At han har svært ved at overgive sig til søvnen og svært ved at sove videre, når han sover, skyldes både at han har svært ved at kapere alle de oplevelser og stimuli som han får, når han er vågen. Han er naturligt ekstra følsom overfor stimuli og der skal ikke så meget til, før det bliver for meget for ham. Det er rigtig dejligt at I generelt ikke mærker til hans følsomhed, men oplever at han udvikler sig rigtig fint og er alderssvarende, når man korrigerer hans alder. Det er rigtig dejligt! Men måske er det så netop omkring søvnen at I oplever at det er svært for ham ... :)

Børn er forskellige, de er forskellige af temperament, de har forskellige gener og de kommer også til verden meget forskelligt. Nogle børn er naturligt mere følsomme, lidt mere sensitive end andre, de tåler ikke store skift, meget uro og reagerer tydeligt på støj, lys, nye steder, indtryk osv. Og andre børn virker mere robuste, de tåler flere ting, og reagerer ikke på, hvis der er uro eller andet omkring dem.

Det er naturligt at børn i 3-4 måneders alderen ændrer søvnvaner. Det er meget naturligt at børn i den alder har svært ved at sove sammenhængende lure om dagen. Når vi voksne sover, er vores søvn inddelt i forskellige stadier, hvor vi sover let og sover dybt. Søvnen er sammensat af REM-søvn og non-REM-søvn.

Hos små børn er søvnen anderledes sammensat. De spæde barn har ikke inddelinger i søvnen på samme måde som vi har men skifter meget hurtigt mellem REM-søvn og non-REM ...

Annonce

... søvnen. Hos små børn betegnes REM-søvnen ofte som en "aktiv-søvn", og non-REM-søvnen betegnes som en "stille søvn".

Omkring 3-4 måneders alderen begynder barnets non-REM søvn at være inddelt i stadier, hvor barnet sover lettere og sover dybere og i 6.8 måneders alderen begynder søvnen at minde mere om den form for non-REM søvn, vi andre har.

Din dreng har altså en alder lige nu, hvor han begynder at have mere stadieinddelt søvn og det er meget normalt at skiftet mellem at sove dyb og mindre dyb søvn, kan komme med ca 45 minutters intervaller. Sådan oplever mange forældre det. Det betyder at barnet ofte kun sover ca. 45 minutter af gangen, så vågner barnet op og har svært ved at komme videre i søvnen.

Samtidig er han også mere og mere opmærksom på verden, hvad der sker omkring ham. Han lader sig let forstyrre, når han skal spise, han smiler bevidst, kigger efter jer, drejer sit hoved efter lys og lyd, han interesserer sig rigtig meget for at følge med og kommunikere bevidst, han begynder at klukke og le, når I sidder og leger med ham. Også motorisk er han stærkere nu, han bruger sig selv mere og mere bevidst, begynder måske at kunne trille lidt, sparke fra med sine ben, vil gerne støtte på benene, når I holder ham på skødet osv.

Den udvikling han går igennem lige nu, alt hvad han oplever, alle de ekstra stimuli han får, skal bearbejdes når han sover og derfor vil han naturligt lige nu drømme mere og sove mere uroligt. Han kan i søvne klynke, ligge og virrer med hovedet, smågræde, ligesom han også nogle gange kan grine imens han sover. Det er helt naturligt for alderen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg kan godt forstå at du gerne vil lære ham at sove i seng eller barnevogn og han kan også - i hvert fald lyder det som om at han om aftenen klarer det rigtig fint :) Så det skal nok komme hen af vejen.

Du kan om dagen gøre det at du lægger dig med ham og lader ham falde i søvn ved siden af dig i din seng. Du skal naturligvis sikre dig at han ikke kan trille ud af sengen og komme til skade ...

Du kan trille ham i vognen og ved at holde ham i konstant bevægelse lære ham at sove i barnevognen. Du kan her give ham flaske i vognen, så han får lov til at falde i søvn i vognen og ikke skal flyttes fra favn og ned i vogn .. Du kan elevere hans hovedgærde lidt ved at lægge en lille pude eller ligende ind under madrassen i hovedenden.

Du kan også give ham flaske i hans tremmeseng, så han også får lov til at falde i søvn der og ikke oplever skiftet fra favn til seng - igen er det vigtigt at elevere hans hovedgærde.

En slyngevugge kan måske være en idé for jer ... En sansegynge er en mulighed. At putte ham i en voksipose eller lignende sovepose (de fåes i mange kvaliteter og priser) kan hjælpe ham, så skiftet mellem favn og sovested bliver mindre og så han stadig føler sig omsluttet. At bære ham i en slynge kan være en god idé, så han på den måde får masser af kropskontakt og nærhed ...

Jeg håber at mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor