Brev:
Korte dagslure og falder kun i søvn i mors arme
10. maj 2012
Alder:
4 mdr.
Korte dagslure og falder kun i søvn i mors arme
Kære Helen
Jeg skriver til dig, da jeg simpelthen ikke ved, hvordan jeg skal gribe putningen af min søn an.
For at du har hele forhistorien kan jeg fortælle at min søn blev født 14 uger for tidligt og var indlagt i 16 uger. Han er født i september men med udgangspunkt i min terminsdato ultimo december, bør han befinde sig på et udviklingstrin svarende til at han er 4,5 mdr. gammel. Efter en meget hård opstart for alle i familien går det rigtig godt med ham. Han er en glad og livlig dreng, der ikke viser nogle tegn på at være specielt sansesart eller lign.
Udviklingsmæssigt følger han også godt med og opfører sig mere eller mindre som en lille dreng på 4 mdr.
Vores udforinger med at få ham til at falde i søvn selv har derfor i udgangspunktet heller ikke noget at gøre med at han er præmatur - tror vi - men er vist bare et spørgsmål om at vi måske har skabt nogle dårlige vaner, som vi ikke kan komme ud af igen.
Han sover ca. 4 gange i løbet af dagen. Ligegyldigt hvornår på dagen, om han er i barnevogn eller i sin egen seng vågner han næsten på minuttet efter 45 minutter. Når vi ikke lige går tur falder han altid i søvn ved at jeg sidder med ham og hopper på en pilatesbold til han sover. Jeg kan godt få ham til at sove et par timer eller tre om eftermiddagen, men så kræver det en hård indsats, hvor jeg hopper med ham af flere omgange og til sidst lader ham sove den sidste time i mine arme. Han kan heller ikke falde i søvn igen efter de tre kvarter, når vi er ude at gå med barnevognen. Om natten sover han fra ca. 19 til ca. 6 næste morgen, og når først han sover rigtigt, vågner han kun op for at få mad to gange.
Han får flaske ca. 8 gange i døgnet (90 eller 120 ml og enkelt gang 150.). Om dagen med ca. 2½-3 timers mellemrum og så 2-3 gange om aftenen/natten. Han får lidt grød formiddag og aften suppleret med flaske.
Når vi lægger ham kl. 19 prøver vi at sørge for at han får mad lige inden - 150 ml. på flaske, så han er fyldt godt op. Får at få ham til at falde i søvn sidder jeg som sagt med ham i mine arme på en pilatesbold. Han kæmper meget imod, men falder dog oftest i søvn efter 15-20 minutter. Når vi så lægger ham vågner han enten med det samme igen eller også vågner han umiddelbart efter, og så kan vi begynde forfra, dog med lidt kortere tid på bolden. Dette gør vi rigtig mange gange i 1-2 timer efter vi har lagt ham første gang og til sidst er vi nogle gange nødt til at give ham lidt mere mad før vi kan lægge ham uden at han vågner igen.
Det vi gør nu er jo på ingen måde optimalt og vi ved også at han på et tidspunkt gerne skulle lære at falde i søvn selv. Vi har prøvet nogle gange at lægge ham i sin vugge, når han er godt træt. Vi har prøvet med sutteklud, sang, nussen, en uro med spilledåse, men ligegyldigt hvad vi gør, og hvornår på døgnet vi prøver det, bliver han meget urolig og ender ofte med at græde. Så tager vi ham selvfølgelig op og fortsætter som vi plejer.
Jeg kan simpelthen ikke se for mig hvordan jeg nogensinde skal få ham til at falde i søvn andre steder end i mine arme. Jeg har efterhånden godt ondt i ryggen og synes også at jeg bruger enormt meget tid på at få ham til at sove. Kan du hjælpe?
Venlig hilsen
En lidt udmattet mor