Svar: Sover med bryst i munden
25. marts 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og nej, jeg synes ikke du er en "lidt for blød mor", det lyder for mig som om at du er en mor med hjertet på rette sted :)
Din datter søger naturligt brystet om natten, fordi hun har brug for mere mad i løbet af dagen - og modsat, så spiser hun ikke så meget om dagen, fordi hun ammes hele natten igennem. Derfor er du nødt til at indføre en fast dagsrytme, hvor din datter får mere skemad. Du skal naturligvis stadig sikre hendes behov for mælk og væske ved at amme hende i dagtimerne, så du skal sikre at indtaget af skemad og mælk passer sammen.
De fleste børn vil i 6 måneders alderen trives med 6 amninger i døgnet (jvf. tidligere sendt plan) og i 7 måneders alderen vil 4 amninger i døgnet ofte være passende. Det betyder altså at nu, hvor din datter er lige ved at blive 7 måneder, så vil det sandsynligvis være fint med 5 amninger i døgnet. Og det betyder også at hun nu skal til at lære at sove uden at få bryst inden sin formiddagslur og også lære at sove uden at få bryst midt nat.
En plan for dagen, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng, indtil kl 07, hvor hun vågner og I står op.
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30 uden at blive ammet først.
Frokost 11-11.30: Tilbydes grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes fra begge bryster, evt med skiftning imellem og puttes til middagslur ca 12.30 og du må gerne køre en tur med hende her midt på dagen, så hun på den måde tager en længere lur.
Eftermiddag 15.30: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden, vand af kop
Ammes også gerne om eftermiddagen - dette for at sikre hende mælk nok så hun ikke behøver søge det midt nat og denne amning forsvinder så ofte i 7 måneders alderen.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og puttes tilbage i egen seng, hvor hun så stille og roligt skal lære at sove uden yderligere bryst indtil næste morgen hvor hun ammes igen.
Som du kan se, så er planen lavet sådan at hun får skemad når hun vågner og får mælk inden hun sover middagslur og derudover sikres behovet for væske hovedsageligt af den vand hun kan drikke af kop og så de amninger der ligger tidlig morgen, aften og sen aften.
Når du ammer hende om aftenen, så er det vigtigt at du nu forsøger at trække brystet til dig før hun falder helt i søvn. Det er vigtigt at hun lige nu lærer at sove uden at have brystet i munden. Det vil sige at hun skal ammes, men slippe brystet lige der, hvor hun smiler til dig, mæt og tilfreds, triller om på siden og sover og dermed bliver stille og roligt bevidst om at hun ikke har brystet i munden, men sover uden. Hvis hun falder i søvn med brystet i munden, så vil hun naturligt vågne op og søge det hele natten igennem.
Det vil være en god idé at koble hendes tremmeseng til din seng, ved at fjerne tremmerne fra den ene side. Du skal naturligvis sikre dig at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt og at sengene ikke kan glide fra hinanden. Ved at koble jeres senge sammen, så kan hun lærer at sove sin egen seng og ligger lidt på afstand af dig og duften af din mælk og du kan samtidig berolige hende med dine hænder og nærhed og på den måde lade hende mærke at du er der, uden at du behøver give hende mælk hver gang.
Jeg er bestemt ikke tilhænger af at hun skal græde sig i søvn og synes som du at tryghed af alfa omega. Derfor har jeg også skrevet bogen "Helens bog om børn og søvn" som netop er udkommet i en ny udgave. Den vil jeg anbefale dig at læse :) Der er i bogen kapitlet "6 måneder, så er det slut med mælk om natten", hvor du kan læse om netop denne alder og uddybende om, hvordan I kommer væk fra brystet om natten :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske