Sover med bryst i munden

25. marts 2012

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Sover med bryst i munden

Hej Helen

Tak for din gode brevkasse :)

Jeg skriver for at få nogle gode råd til min snart 7 mdr. gamle - ellers meget glade og tilfredse - datters søvn. Jeg har fået skabt os nogle lidt dumme vaner som jeg rigtig gerne vil af med.

Som det ser ud nu foregår en typisk dag således (søvn og måltider - derudover en masse hygge og leg :)):

7:00 vågner
9:00 får grød og kommer derefter i barnevognen som jeg triller lidt med indtil hun sover
9:45 vågner, ammes af og til
12:15: ammes og bliver igen lagt i barnevognen som jeg triller med indtil hun sover
13:15: vågner, ammes af og til
15:30: ammes og lægges igen i banevogn, osv..
16:15: Vågner
18:00: Får grøntsagsmos
19:00: lægges i min seng, hvilket foregår ved at jeg lægger mig ind og synger godnatsang og ammer i søvn.

19:00 - 22:00: Hun vågner et antal gange - som regel altid ca en halv time efter hun er lagt, derefter 1-3 gange mere inden jeg går i seng kl 22. Når hun vågner går jeg ind og prøver først at give hende sutten - hvilket af og til får hende til at falde i søvn igen, ellers prøver jeg at lægge mig med hende og holde om hende og ellers ammer jeg hende igen i søvn.

De sidste par aftener har hun været rigtig ked af det når hun er vågnet og har hverken ville have sut eller bryst, men har kun ville op til mig.

Fra jeg går i seng og til næste morgen vågner hun et antal gange hvor hun igen enten får sut eller bryst - mest bryst.

Jeg kan ikke helt gennemskue hvorfor hun vågner så ofte om aftenen (og nogle gange natten) - men jeg tænker at det måske kan være fordi at hun nu er "vænnet" til at skulle have mælk ofte i løbet af natten? (hun er en rigtig lyn-spiser om dagen og spiser ikke ret meget ad gangen når jeg ammer hende så jeg ku godt forestille mig at hun "tanker op" om natten).

Tror du det er fordi at hun "tror" at jeg er der, at hun bliver ked af det når hun vågner?

Jeg er først begyndt at give hende grød for et par uger siden, og vil rigtig gerne trappe op stille og roligt - selvfølgelig i takt med hendes behov - og amme hende længe.

Nå, dét jeg gerne vil er at have lavet en god putte-rutine hvor hun lægges i egen seng (jeg har lidt en fornemmelse af at det nogle gange også er mig der får hende ...

Annonce

... til at vågne om natten, når jeg vender mig osv, så jeg tænker at egen seng - også derfor - er en god idé), men jeg er frygtelig blødhjertet og har vældig svært ved tanken om at hun skal ligge og græde.

Jeg er ikke så vild med dén metode som mange har anbefalet mig, nemlig at sige godnat, og så lade hende ligge og først gå ind til hende når hun er "rigtig" ked af det - give hende en sut eller lidt nus, og så gå igen selvom at hun bliver ked af det med det samme igen. Jeg har ikke noget imod hvis det er et lidt længere ritual (hvis hun skal nusses og synges for el. lign.), jeg vil bare rigtig gerne have at hun er rigtig tryg og er mindst mulig ked af det.

Som eksempel på hvad jeg helst vil undgå, og for at vise dig hvordan jeg kan forestille mig at hendes reaktion vil være fortæller jeg lige om en nylig situation:

Jeg bor på 6. sal, og indtil for en uges tid siden foregik hendes dags-søvn sådan at hun blev lagt i barnevogn på altanen (efter en udførlig rutine med putning i voksipose, sut i munden og optrækning af derefter musik-spillende kanin) og jeg vippede vognen lidt hvorefter hun hurtigt faldt i søvn. Men for et par dage siden ville hun pludselig ikke mere - hun begyndte at brokke sig når hun lå dernede og blev mere og mere ked af det. Jeg reagerede ved at fortsætte med at vippe barnevognen, begynde at synge beroligende og så lægge en hånd ned til hende så hun kunne mærke at jeg var der - men det hjalp ikke og jeg tog hende op. Det hjalp instantly, men da jeg prøvede at lægge hende ned igen blev hun meget ked af det igen. Til sidst synes jeg simpelthen at det var synd - og mit nervesystem kunne ikke holde det ud mere - jeg tog hende op og vi gik udenfor og kørte en barnevognstur - hvilket fik hende til at falde i søvn.

Sådan har det kørt i en uges tid - og jeg får gået vældig mange kilometer! (Jeg har dog fundet en løsning - nemlig at købe en mindre barnevogn som kan gå ind i vores - usandsynligt lille - elevator. Således kan jeg trille hende i søvn - hvilket jeg ikke har noget imod - og derefter stille hende på altanen).

Det er dét scenarie jeg helst vil undgå.

Har du nogle gode råd ???

Jeg ser meget frem til at høre fra dig ! :)

Kærlig hilsen
en lidt (for) blød mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor