Svar: Ammestop og lære at falde i søvn selv. Hvordan?

19. marts 2012

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Sarah

Det er dejligt at høre at indkøringen i vuggestue er forløbet godt :)

Der er flere hensyn at tage i forhold til ammestop - der er natuligvis hensynet til jeres datter og hendes savn i forbindelse med pludseligikke at blive ammet mere. Det vil være svært for hende, for hun er som du skriver, naturligt meget bevidst om brystet og vil ikke kunne forstå, hvorfor hun pludselig ikke må få bryst mere.

Men der er også hensynet til dig og en ting er at du ammer et par gange om natten, ofte ammer du også et par gang i løbet af dagen, - i hvert fald i weekenden og det betyder at du stadig må have en del mælk. Hvis du stopper fra den ene dag til den anden, så risikerer du at få en brystbetændelse, fordi du producerer en masse mælk, som ikke kommer ud af brystet ...

Det kan godt være svært for din datter at finde ud af, at hun nogle gange må amme og andre gange ikke må. Hun kender ikke klokken og vil naturligt ikke kunne forstå denne forskel. Hun vil bare have brystet, som hun kender godt og er helt tryg ved. Men af hensyn til dig og at din krop også skal kunne følge med og så fordi din datter i forvejen faktisk godt kan klare sig uden brystet i dagtimerne, når hun er i vuggestue, så synes jeg det vil være en rigtig god idé at du allerede nu holder op med at amme hende om dagen, når det er weekend.

Hun skal altså puttes som hun også bliver puttet i vuggestuen og mælk om dagen er slut. Hun kan i stedet få lidt mælk af en kop og en banan eller lignende, når hun skal sove, så hun får noget i maven og du kan køre hende en tur i barnevognen, så hun kan kikke på verden og på den måde glemme brystet lidt, når det er puttetid :)

Om aftenen skal hun have et nyt ritual og det bør lige nu sættes sammen med amning. Så når hun ammes om aftenen, så synger du f.eks. også en sang eller læser en historie for hende eller lignende. Altså et nyt ritual lige nu sammen med amning, men som i påskeferien, så ændres på den måde, at amningen igen erstattes med lidt mælk af en kop. Ritualet vil altså i påskeferien være som det plejer at være, med den undtagelse at amningen er slut og behovet for mælk gives af kop.

Det er altså ikke et spørgsmå om at gå fra det ene til det andet på en gang, men om hele tiden at skabe glidende overgange, så når noget ...

Annonce

... trappes ud, så sættes noget andet mindst ligeså dejligt i stedet :)

Om det er far eller mor der skal på banen, afhænger helt af hvordan I fornemmer at det vil virke bedst for jeres datter. Nogle gange er det en rigtig god idé at far tager over, fordi han af gode grunde ikke kan amme og så vil hun acceptere det bedre end hvis mor forsøger at putte. Ligesom hun også acceptere ikke at blive ammet i vuggestuen. Andre gange vil hun slet ikke kunne acceptere var, men vil græde og være helt ulykkelig, hun vil ikke kunne forstå hvorfor du ikke putter hende, når du er hjemme og kan gøre det - og så skal du naturligvis putte hende, men holde fast i at det er uden brystet. Hun får sin mor og masser af tryghed, putter hos dig, mærker dig, du holder i hånden, læser, synger osv. som du plejer, men brystet er slut.

Det kan være en god idé at holde fast i at hun fortsat puttes i egen seng på eget værelse, fordi det er sådan hun falder i søvn lige nu og det er et ritual hun kender og er tryg ved. Derfor skal hun stadig puttes der. Det vil sige at du når du starter med at skabe nye rutiner f.eks. ammer hende og derefter putter hende i seng, hvor hun så ligger imens du læser for hende og synger for hende og holder hende i hånden. Og når du så ikke ammer, så giver du mælk af kop og putter hende præcis som hun plejer i egen seng.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis hun rejser sig igen og igen, så prøv at få hende selv til at lægge sig, så det ikke er dig eller far der lægger hende ned hver gang. Det at hun selv lægger sig vil gøre sandsynligheden for at hun bliver liggende større.

Det vil være en rigtig god idé at indføre et godnatbad om aftenen og også meget gerne en godnatgrød. I kan f.eks. spise aftensmad kl 18, hun kan komme i bad kl 18.30, få godnatgrød kl 19.30 og blive puttet med godnathistorie kl ca 20. Det kan godt være en god idé at putte hende en lille smule senere end I plejer, så du er sikker på at hun er parat til at sove, når hun puttes - uden at hun når at blive overtræt :)

At du begynder at gå rundt med hende, vugger hende eller lader hende sove hos jer, kan som du er inde på give en ny uhensigtsmæssig vane - så når hun lige nu fint kan sove i sin egen seng og har et fint ritual omkring det, så hold fast i det :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre