Ammestop og lære at falde i søvn selv. Hvordan?

19. marts 2012

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Ammestop og lære at falde i søvn selv. Hvordan?

Kære Helen.

Tusind tak for dit seneste svar.

Min datter på snart 11 mdr. har nu gået i vuggestue i næsten tre uger og det går over al forventning og hun sover fint der helt uden bryst eller flaske.

Hun bliver derfor ikke ammet eller får flaske om dagen i hverdagene, men får en flaske inden sengetid og en amning eller to i løbet af natten. I weekenden ammer jeg hende også om dagen inden hun skal sove sine to lure, da jeg desværre har jeg vænnet hende til at falde i søvn ved brystet eller flasken, når hun er hjemme og skal sove i sin seng.

Jeg synes nu at jeg er klar til at stoppe med amningen og jeg vil også så gerne lære
hende at falde i søvn selv og at kunne finde ro og nærhed ved andet end brystet, da jeg gerne vil give hende lidt flere strenge at spille på og en mindre afhængighed af moar, som skal starte på arbejde om en uge.

Hun er også nu så bevidst om at amning og søvn hører sammen, at hun hiver ned i min bluse, når hun er træt og derfor tror jeg det er på tide at stoppe helt med at amme. Hun sover også dårligere om natten efter vuggestueopstarten og kan vågne op til seks gange om natten af ren vane.

Jeg har haft held til at undgå at optrappe natamningerne ved at vugge hende videre i søvnen, men det er jo også en uheldig søvnassociation, som fastholder afhængigheden imellem os.

Så nu skal det være. Dvs. i påskeferien. Jeg er dog meget i tvivl om hvordan og har en masse spørgsmål.

Spm. 1
Er det en god idé at far tager over, eller kan vi risikere at jeg så skal starte forfra, når jeg skal putte hende ...

Annonce

... efterfølgende. Far har aldrig puttet hende eller taget hende om natten, så jeg er ikke sikker på at det bliver nemmere for hende at det er far. Hvad tænker du?

Spm. 2
Hvad ville være det mest nænsomme. At lave en nedtrapningsmodel eller fjerne alle amningerne på en gang? På en måde synes jeg det må være forvirrende for hende at hun nogen gange må falde i søvn ved brystet og andre gange ikke og omvendt tænker jeg at det er en voldsom omgang for hende at alle "falde i søvnsituationerne" bliver ændrede på en gang. Ville det være bedst først at starte med dagen og så tage aftenen og natten, når hun kan falde i søvn selv om dagen, eller er det mon bedst at tage det hele på en gang, så hun får en helt klar besked om at nu skal man falde i søvn selv hver gang?

Spm. 3
Hun sover i egen seng på eget værelse og jeg havde forestillet mig at den nye situation skulle foregå ved at enten jeg eller far var ved hende og kunne lægge et par beroligende hænder på hende i sengen, men det er fysisk besværligt med en tremmeseng, hvor bunden er sænket. Og jeg ved hun vil karte rundt i sengen og gøre alt for at komme op. Hvordan takler vi det. Er det noget med at lægge hende ned igen og igen og igen, når hun rejser sig op, eller kunne det være en idé at tage hende ind i vores seng mens afvænningen stod på? Tænker at det måske bare skaber en ny afhængighed og at det er bedst at hun lærer at falde i søvn, der hvor vi på sigt ønsker hun skal sove. Hvad mener du?

Det var alt for denne gang.

Glæder mig til at.læse dit svar. På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Sarah

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger