Brev:
Ammestop og lære at falde i søvn selv. Hvordan?
19. marts 2012
Alder:
11 mdr.
Ammestop og lære at falde i søvn selv. Hvordan?
Kære Helen.
Tusind tak for dit seneste svar.
Min datter på snart 11 mdr. har nu gået i vuggestue i næsten tre uger og det går over al forventning og hun sover fint der helt uden bryst eller flaske.
Hun bliver derfor ikke ammet eller får flaske om dagen i hverdagene, men får en flaske inden sengetid og en amning eller to i løbet af natten. I weekenden ammer jeg hende også om dagen inden hun skal sove sine to lure, da jeg desværre har jeg vænnet hende til at falde i søvn ved brystet eller flasken, når hun er hjemme og skal sove i sin seng.
Jeg synes nu at jeg er klar til at stoppe med amningen og jeg vil også så gerne lære
hende at falde i søvn selv og at kunne finde ro og nærhed ved andet end brystet, da jeg gerne vil give hende lidt flere strenge at spille på og en mindre afhængighed af moar, som skal starte på arbejde om en uge.
Hun er også nu så bevidst om at amning og søvn hører sammen, at hun hiver ned i min bluse, når hun er træt og derfor tror jeg det er på tide at stoppe helt med at amme. Hun sover også dårligere om natten efter vuggestueopstarten og kan vågne op til seks gange om natten af ren vane.
Jeg har haft held til at undgå at optrappe natamningerne ved at vugge hende videre i søvnen, men det er jo også en uheldig søvnassociation, som fastholder afhængigheden imellem os.
Så nu skal det være. Dvs. i påskeferien. Jeg er dog meget i tvivl om hvordan og har en masse spørgsmål.
Spm. 1
Er det en god idé at far tager over, eller kan vi risikere at jeg så skal starte forfra, når jeg skal putte hende efterfølgende. Far har aldrig puttet hende eller taget hende om natten, så jeg er ikke sikker på at det bliver nemmere for hende at det er far. Hvad tænker du?
Spm. 2
Hvad ville være det mest nænsomme. At lave en nedtrapningsmodel eller fjerne alle amningerne på en gang? På en måde synes jeg det må være forvirrende for hende at hun nogen gange må falde i søvn ved brystet og andre gange ikke og omvendt tænker jeg at det er en voldsom omgang for hende at alle "falde i søvnsituationerne" bliver ændrede på en gang. Ville det være bedst først at starte med dagen og så tage aftenen og natten, når hun kan falde i søvn selv om dagen, eller er det mon bedst at tage det hele på en gang, så hun får en helt klar besked om at nu skal man falde i søvn selv hver gang?
Spm. 3
Hun sover i egen seng på eget værelse og jeg havde forestillet mig at den nye situation skulle foregå ved at enten jeg eller far var ved hende og kunne lægge et par beroligende hænder på hende i sengen, men det er fysisk besværligt med en tremmeseng, hvor bunden er sænket. Og jeg ved hun vil karte rundt i sengen og gøre alt for at komme op. Hvordan takler vi det. Er det noget med at lægge hende ned igen og igen og igen, når hun rejser sig op, eller kunne det være en idé at tage hende ind i vores seng mens afvænningen stod på? Tænker at det måske bare skaber en ny afhængighed og at det er bedst at hun lærer at falde i søvn, der hvor vi på sigt ønsker hun skal sove. Hvad mener du?
Det var alt for denne gang.
Glæder mig til at.læse dit svar. På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Sarah