Svar: Søvn aften og nat
5. december 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Milles forældre
Tak for jeres brev og velkommen til. Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer :)
Netop i 3-4 måneders alderen sker der ofte en ændring i børns søvn og mange oplever at barnet begynder at sove meget sent om aftenen. Det betyder at mange børn i denne alder ikke går til ro før kl er 22 og som forældre bliver man naturligt frustreret, når man regner med eller har hørt, at "børn skal sove kl 20" ... Det er faktisk de færreste børn i jeres datters alder, der gør det, så at hun er meget vågen om aftenen er altså helt normalt ... :)
De fleste børn på jeres datters alder vil have brug for at sove ca. 15 timer i døgnet samlet set. Ofte vil det være fordelt sådan at barnet sover 5-6 timer i løbet af dagen og 10-11 timer om natten.
Det vil ofte også være sådan at barnet vil trives rigtig godt med 3 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Hvis jeres datter sover 3 timer om formiddagen og 2 timer til middag, vil det være helt naturligt at hun kun tager en powernap om aftenen og der måske ikke sover mere end 1/2 time, så er hun klar og parat til at være vågen igen og så er hun parat til at blive puttet omkring kl 22 og vil så sove måske 10-10½ time til næste morgen tidlig, altså vågne omkring kl 8 ... sover hun mere om dagen, vil natte søvnen naturligt være kortere og omvendt.
Det ændrer sig igen i takt med at hun bliver ældre, det er en helt almindeligt fænomen og derfor er det vigtigt at I lige nu indstiller jer på at der om aftenen skal være tale om "familietid" og ikke "partid" og at I derfor skal prøve at lade jeres datter være i stuen, give hende mælk, aktivere hende, gå lidt rundt med hende, have hende liggende ved siden af jer i sofaen, under et aktivitetsstativ osv. som hun nu gerne vil osv. og så først putte hende senere.
Det kan også være en god idé at give hende et bad om aftenen, så vil hun derefter få lidt mælk, tage en powernap og vågne op og have det fint med at være vågen og så vil hun være parat til at gå i seng, når I selv når dertil. Det er frustrerende for både hende og jer, hvis I gentagende gange skal forsøge at få hende til at sove og hun ikke er parat til det ...
En dagsrytme i denne alder ser ofte således ud:
Tidlig morgen: Flaske og sover videre
Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Flaske
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske
Puttes til dagens 3. lur. Denne lur ligger ofte så sent på dagen (tidligt på aftenen) at den ændrer på puttetidspunktet til natten og barnet går sent i seng
Aften: Flaske og nogle gange vil hun spise små mængder, meget hyppigt og ikke spise en hel flaske af gangen. Hun fylder sig ekstra op til natten på denne måde.
Flaske og puttes til natten, - ofte sen aften f.eks. kl. 22, naturligvis afhængig af hvor sent den 3 lur ligger
Nat: Flaske og sover videre
Læs også min bog "sådan får du dit barn til at sove" som netop beskriver børn i denne alder, deres ændrede søvnvaner og hvorfor det sker :)
Rigtig meget held og lykke, håber at I her har fået lidt ro med på vejen, som sagt, ændrer det sig igen. De fleste børn vil omkring 6 måneders alderen trives godt med en putning omkring kl 20 ... :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske