Svar: Søvn aften og nat

5. december 2011

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Milles forældre

Tak for jeres brev og velkommen til. Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer :)

Netop i 3-4 måneders alderen sker der ofte en ændring i børns søvn og mange oplever at barnet begynder at sove meget sent om aftenen. Det betyder at mange børn i denne alder ikke går til ro før kl er 22 og som forældre bliver man naturligt frustreret, når man regner med eller har hørt, at "børn skal sove kl 20" ... Det er faktisk de færreste børn i jeres datters alder, der gør det, så at hun er meget vågen om aftenen er altså helt normalt ... :)

De fleste børn på jeres datters alder vil have brug for at sove ca. 15 timer i døgnet samlet set. Ofte vil det være fordelt sådan at barnet sover 5-6 timer i løbet af dagen og 10-11 timer om natten.

Det vil ofte også være sådan at barnet vil trives rigtig godt med 3 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Hvis jeres datter sover 3 timer om formiddagen og 2 timer til middag, vil det være helt naturligt at hun kun tager en powernap om aftenen og der måske ikke sover mere end 1/2 time, så er hun klar og parat til at være vågen igen og så er hun parat til at blive puttet omkring kl 22 og vil så sove måske 10-10½ time til næste morgen tidlig, altså vågne omkring kl 8 ... sover hun mere om dagen, vil natte søvnen naturligt være kortere og omvendt.

Det ændrer sig igen i takt med at hun bliver ældre, det er en helt almindeligt fænomen og derfor er det vigtigt at I lige nu indstiller jer på at der om aftenen skal være tale om "familietid" og ikke "partid" og at I derfor skal prøve at lade ...

Annonce

... jeres datter være i stuen, give hende mælk, aktivere hende, gå lidt rundt med hende, have hende liggende ved siden af jer i sofaen, under et aktivitetsstativ osv. som hun nu gerne vil osv. og så først putte hende senere.

Det kan også være en god idé at give hende et bad om aftenen, så vil hun derefter få lidt mælk, tage en powernap og vågne op og have det fint med at være vågen og så vil hun være parat til at gå i seng, når I selv når dertil. Det er frustrerende for både hende og jer, hvis I gentagende gange skal forsøge at få hende til at sove og hun ikke er parat til det ...

En dagsrytme i denne alder ser ofte således ud:

Tidlig morgen: Flaske og sover videre

Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost: Flaske

Puttes til middagslur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag: Flaske

Puttes til dagens 3. lur. Denne lur ligger ofte så sent på dagen (tidligt på aftenen) at den ændrer på puttetidspunktet til natten og barnet går sent i seng

Aften: Flaske og nogle gange vil hun spise små mængder, meget hyppigt og ikke spise en hel flaske af gangen. Hun fylder sig ekstra op til natten på denne måde.

Flaske og puttes til natten, - ofte sen aften f.eks. kl. 22, naturligvis afhængig af hvor sent den 3 lur ligger

Nat: Flaske og sover videre

Læs også min bog "sådan får du dit barn til at sove" som netop beskriver børn i denne alder, deres ændrede søvnvaner og hvorfor det sker :)

Rigtig meget held og lykke, håber at I her har fået lidt ro med på vejen, som sagt, ændrer det sig igen. De fleste børn vil omkring 6 måneders alderen trives godt med en putning omkring kl 20 ... :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år