Søvn aften og nat

5. december 2011

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Søvn aften og nat

Hej Helen :-)

Jeg har igennem længere tid fulgt med på din hjemmeside og læst alle dine gode råd.

Jeg fødte en dejlig pige for lidt over 3 måneder siden. Hun er nu 15 uger gammel. Fødslen blev sat igang før tid 37+1, da hun ikke var så stor, så jeg blev scannet flere gange for at vi kunne følge hendes vækst inde i maven. Hun har altid fulgt hendes egen kurve under graviditeten, så det var fint selvom hun var mindre end gennemsnittet.

Da jeg var i uge 37+0 blev jeg scannet igen og der mente de at det var bedst at få hende til verden, da der ikke var så meget fostervand. Hun vejede kun 2370 gram, så vi blev indlagt på barselsgangen, hvor hun fik sonde og sutteflaske, da hun ikke havde kræfter nok til at blive ammet. Amningen kom aldrig op at køre efter vi kom hjem fra sygehuset. Jeg tror hun var blevet forvænnet med sutteflasken. Hun gad ihvertfald ikke mit bryst når der skulle arbejdes for sagen. Så det var en hård omgang at acceptere at amningen ikke lykkedes, men efterfølgende er jeg blevet glad for situationen og det er Mille også:-) Hun har i gennemsnit taget ca. 200 gram på om ugen.

Det jeg har brug for er et rigtig godt råd til hvordan vi får Mille til at slappe af om aftenen og om natten.

Mille pludrer rigtig meget og er generelt meget glad, tilpas og smilende og vi hygger os rigtig meget med det:-) Hun er også en bestemt dame der nok skal fortælle hvis hun ikke er tilfreds.
Om aftenen kan vi bare ikke få hende til at falde til ro - her er hun meget af tiden også glad og tilpas men vil bare ikke sove og tilsidst er hun heller ikke sjov fordi hun bliver overtræt. Hun er begyndt at sove rigtig fint om dagen - indenfor de sidste 14 dage har vi fået en god rytme som ellers har været pjatsovning og en by i rusland.

Vores dagsrytme ser således ud - 6 måltider af ca 150 ml. pr måltid.

Flaske mellem 05.00 - 06.00 og vi forsøger at sove videre. Her sover hun for det meste ok og nogle gange står vi op hvis det ikke lykkes.

Ellers står op ca. 8.00 hvor vi hygger på puslebordet og skifter ble. Herefter ligger hun og leger lidt i kravlegården og underholder sig selv imens jeg gør flaske klar. Det er hun rigtig god til. Så spiser hun og vi holder også en legepause. Ved 09.30 - 10.00 viser hun træthedstegn og er klar til at blive puttet i voksiposen og ud i barnevognen. Her sover hun som regel 3 timer - nogle gange lidt mere - andre gange lidt mindre.

Når hun vågner er hun bare sulten og det kan næsten ikke gå hurtig nok. så jeg har flaske klar:-) Så spiser hun efterfulgt af en legepause. Her kan hun også underholde sig selv i kravlegården noget af legetiden. Så får hun skiftet ble og vi hygger på puslebordet. Så får hun igen noget at spise, hvorefter hun begynder at vise træthedstegn. Mellem kl. 14.00 - 15.00 alt efter ...

Annonce

... hvor lang formiddagsluren har været. Her sover hun gerne 2 - 3 timer.

Når hun vågner ca. 17.00 -. 17.30 er hun igen meget sulten og det kan næsten ikke gå hurtig nok, så jeg har flaske klar:-) Her er proceduren ligesom ovenstående efter formiddagsluren, men det lykkes bare ikke at få hende til at sove selvom ritualet er det samme som om dagen. Hun kommer selvfølgelig ikke ud i barnevognen til aften, men vi gør tingene i samme rækkefølge som om dagen og vi har også forsøgt at putte hende ned i voksiposen for at snyde hende, men det virker ikke. Hun får derfor to flasker om aftenen uden en lur imellem. Far kommer hjem omkring det tidspunkt hvor hun vågner efter 2. lur og der leger de imens jeg laver mad. Vi mener at hun bliver stimuleret tilpas imellem måltiderne og lurene.

Vi forsøger så at putte hende mellem kl. ca. 19.00 - 20.00, men det er ikke lykkedes endnu. Kun med powernaps. Hun vågner kort tid efter vi har lagt hende. Vi har forsøgt alt med svøb, nusse hende, hoppebold, spille beroligende musik etc. men hun vil ikke sove lang tid ad gangen. Det er ikke sådan at hun græder utrøsteligt (kun her de sidste par aftener hvor hverken flask eller noget har virket - det er som regel sutteflasken der får hende til at falde til ro hvis hun græder) Sutten dur ikke til trøst. Det går som regel heldigvis hurtig over. Arme og ben bliver brugt livligt om aftenen - hun nærmest hyperventilerer. Hun kan også smile og være tilpas om aftenen, men den anden halvdel af tiden er hun urolig og vi har svært ved at få hende til at falde til ro. Det er hårdt for vi er på to mand stærk om aftenen.

Hun gider ikke ligge stille længe ad gangen - vil gås rundt med eller også skal vi sidde med hende på hoppebolden og først når vi går i seng ved 22.00 - 23.00 tiden lykkedes det at få hende til at sove som regel svøbt i dynen med sutteflasken. For tiden sover hun imellem os, når det ikke vil lykkes at ligge hende ned i vuggen. Hun sover første stræk om natten mellem 3 - 5 timer hvor hun får lidt at spise. Herefter er hun svær at få til at sove igen. Arme og ben kører rundt. Og hun sover kun det sidste af natten meget uroligt med arme og ben der spjætter.

Hvad kan hendes vågne aftener/urolige nætter skyldes? Sover hun for meget om dagen? Skal jeg vække hende fra hendes lure om dagen så de bliver kortere. Eller skal vi fortsat væbne os med tålmodighed og vente på at det også lykkedes om aftenen ? Vi er begge to typerne med lidt tålmodighed når tingene ikke lykkes så hver aften er en hård omgang for os alle tre. Vi vil så gerne give Mille en fast aften rytme der er til gavn for både hende og os.

Håber du kan fortælle os hvis der er noget vi kan gøre anderledes eller hjælpe os med et godt råd.

Vi ser frem til at høre fra dig

Kærlige hilsner

Milles forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

Annonce

Viden om børn:

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine