Svar: Vågner ofte om natten - 9 mdr.
14. november 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Cathrine
Du fortæller at din dreng ofte sover godt fra 20 til 01 og herefter sover han uroligt, småklynger, nogle gange skal du give ham sutten, så beroliges han, men vågner stadig igen og igen. Du fortæller også at han kun får en flaske dagligt, det er flasken inden putning .. er du helt sikker på at han ikke vågner, fordi han har brug for en flaske mere?
De fleste børn vil i 9 måneders alderen have brug for 3 flasker i døgnet og i 10-12 måneders alderen vil to flasker i døgnet ofte være passende. De to flasker indeholder ialt ca 400 ml mme, som dækker barnets behov for jern og også en del af barnets behov for væske.
Jeg tænker, at din dreng bør få en flaske mere og at du skal forsøge at give ham flasken når han vågner omkring kl 01 og virker vågen, søgende og urolig. Når han så derefter har fået denne flaske, så kan du se om ikke han så efterfølgende kan sove mere roligt og så kan han starte dagen med morgengrød som nu :)
Hvis han får flaske kl 19.30 og igen når han "vågner" kl 01, så burde det ikke fjerne lysten og appetitten til anden mad, tværtimod. Og det vil sikre ham væske nok og sandsynligvis give ham den ro han behøver, for at kunne sove videre godt om natten.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske