Brev:
Pludselig blevet bange for sengen
14. november 2011
Alder:
7 mdr.
Pludselig blevet bange for sengen
Hej Helen
Jeg skriver til dig, da kæresten og jeg er i syv sind over, hvordan vi skal tolke vores lille dreng (ca. 7 1/2 måned). Vi er på ferie i Florida, hvor han forholdsvist hurtigt kom ind på den nye døgnrytme (Tak for rådene ang. jetlag), men siden vi er kommet herover, har han stort set ikke været til at putte i sengen. Han græder hjerteskærende hver gang vi forsøger at putte ham deri. Det er derfor endt med at han langt de fleste nætter sover imellem os, hvilket giver os nogle forholdsvis rolige nætter.
Vi har forsøgt at lægge ham i sengen, hvor han stadig er forholdvist vågen med det resultat at han det første stykke tid bare ligger og rumsterer rundt, hvilket er helt fint. Men så snart trætheden for alvor kommer, og han begynder at få tunge øjne, så bliver han ked af det. Vi forsøger at berolige ham med ord og med en hånd på ham, men han bliver bare mere og mere ked af det.
Så har vi prøvet at lægge ham, hvor han næsten sover eller hvor han er faldet helt i søvn i vores arme, og samme resultat viser sig - han græder - meget!
Derhjemme var vi ellers begyndt at få nogle bedre putninger uden for meget gråd, så vi er jo lidt bekymrede for at alt nu er ødelagt. Derfor er mit spørgsmål, skal vi tage kampen op og prøve hårdnakket at få ham puttet i sin egen seng, eller skal acceptere at han i denne periode bare er mest tryg ved at sove imellem os?
Kan han godt være bange for den nye seng?
Jeg er ikke i tvivl om, at han er træt nok, når han bliver lagt, for han falder hurtigt i søvn efter sin nat-tår, og så snart vi tager ham op af sengen for at trøste ham, så falder han i søvn i vores arme.
Jeg må også ærligt indrømme at hans dagsrytme er noget vævende, fordi vi gerne er ude og lave noget om dagen. Det resulterer i, at han får sovet på meget forskellige tidspunkter i løbet af dagen, og aftensmaden heller ik bliver serveret på samme tidspunkt hver dag.
Kan det også have en indvirkning?
Om dagen lykkes det lidt oftere at få ham lagt i sin egen seng, men det ender også her i langt de fleste tidspunkter med at han bliver puttet i vores seng (der sover han fint alene).
Håber du kan være behjælpelig med lidt råd, for vi vil jo nødig gøre ondt være ved at have ham liggende imellem os om natten.
Hilsen