Svar: Vågner mange gange om natten - 5 mdr.

24. oktober 2011

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor til to

Tak for dit brev :)

Du fortæller at din dreng nu får skemad to gange dagligt og det er meget fint, det lyder som om at du umiddelbart har ramt det rigtige tidspunkt at starte på.

Du skal dog være opmærksom på at mængden af skemad skal komme ud over hans vanlige indtag af mælk. Det er derfor vigtigt at han ikke spiser så meget skemad, så stor en mængde, at det nedsætter hans mælkeindtag om dagen. Hvis det gør det, så vil han naturligt vågne og søge mælken ekstra om natten - og du vil ikke opnå den ønske virkning af skemad ...

Det kan derfor godt handle om, at du skal skære lidt ned i mængde. Det er bedre at han spiser ½-¾ dl. skemad af gangen, får vand af kop og ammes som han plejer, end at han spiser 1-1 ½ dl skemad og så enten afviser brystet eller drikker for lidt.

En plan for dagen med to måltider skemad kunne se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, vågner evt. med en lille ekstra amning, når dagen ...

Annonce

... begynder

Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca kl 13

Eftermiddag 16-16.30: Ammes

Sover dagens 3. lur, som ofte er en kort powernap

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl 20.

Sen aften 23-24: Ammes

Midt nat 03: Evt. amning - mange børn vil først i 6 måneders alderen kunne sove uden mælk midt nat

Du skriver at din dreng ofte først sover mellem 21 og 23 og det er helt okay - han sover måske senere hele dagen igennem, end jeg har beskrevet her. Det vil så ofte være sådan at han f.eks. har brug for brystet hyppigt hele aftenen igennem, bliver ammet kl 22 puttes og ammes så igen kl 01/02, hvor efter han sover videre til næste morgen tidlig, hvor han så ammes igen og dagen begynder.

Jeg håber at du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!