Svar: Vågner mange gange om natten - 5 mdr.
24. oktober 2011
Alder:
5 mdr.
Kære mor til to
Tak for dit brev :)
Du fortæller at din dreng nu får skemad to gange dagligt og det er meget fint, det lyder som om at du umiddelbart har ramt det rigtige tidspunkt at starte på.
Du skal dog være opmærksom på at mængden af skemad skal komme ud over hans vanlige indtag af mælk. Det er derfor vigtigt at han ikke spiser så meget skemad, så stor en mængde, at det nedsætter hans mælkeindtag om dagen. Hvis det gør det, så vil han naturligt vågne og søge mælken ekstra om natten - og du vil ikke opnå den ønske virkning af skemad ...
Det kan derfor godt handle om, at du skal skære lidt ned i mængde. Det er bedre at han spiser ½-¾ dl. skemad af gangen, får vand af kop og ammes som han plejer, end at han spiser 1-1 ½ dl skemad og så enten afviser brystet eller drikker for lidt.
En plan for dagen med to måltider skemad kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, vågner evt. med en lille ekstra amning, når dagen begynder
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16-16.30: Ammes
Sover dagens 3. lur, som ofte er en kort powernap
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20.
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat 03: Evt. amning - mange børn vil først i 6 måneders alderen kunne sove uden mælk midt nat
Du skriver at din dreng ofte først sover mellem 21 og 23 og det er helt okay - han sover måske senere hele dagen igennem, end jeg har beskrevet her. Det vil så ofte være sådan at han f.eks. har brug for brystet hyppigt hele aftenen igennem, bliver ammet kl 22 puttes og ammes så igen kl 01/02, hvor efter han sover videre til næste morgen tidlig, hvor han så ammes igen og dagen begynder.
Jeg håber at du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske