Fantasi

24. oktober 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

Fantasi

Hej Helen

Jeg har et spørgsmål om forholdet mellem fantasi og virkelig. Vores datter har for alvor fået øjnene op for trolde, hekse, spøgelser, monstrer og uhyrer. Hun er fuldstændig overbevidst om, at de findes - specielt hekse. Hun har hørt, at hekse lever i skoven og vil nogle gange tjekke om der er hekse i vores hus. Min første tilgang var selvfølgelig at forklare hende, at disse fænomer ikke eksisterer. Det er kun noget som findes i bøger m.m. Men det preller helt af. Hun siger f.eks.: Nej mor det passer. Det ved jeg. Så kan hun komme med en længere forklaring om dem og kan også sige, at hun faktisk har set en heks.

Hvis jeg går i den modsatte grøft og siger, at jeg aldrig har set hekse eller trolde, og at vi nok skal passe godt ...

Annonce

... på hende. Så bliver hun mere rolig. Jeg siger, at vi har låst dørene så ingen kan komme ind. Nævner dette da tyve også til tider bliver nævnt.
Men jeg føler, at jeg går med på hendes verden og faktisk bekræfter, at de eksisterer. Hvad tænker du? Hvordan griber vi det bedst an?

De forskellige fantasi figurer bliver også brugt meget i lege, men hun er faktisk ikke bange for mørke. Tit kan vi lave sjove lege med hekse, pireter m.m. Men hvis jeg f.eks. siger hæ hæ som en heks bliver hun meget bange. Det forstår jeg ikke helt. Jeg kan forstå, at hun kan blive bange, hvis folk er klædt ud, men hvorfor kan hun blive bange, hvis vi (uden at være klædt ud) siger som en heks, løve eller lignende?

Venlig hilsen

Forældre til en fantasifuld datter

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

Annonce

Viden om børn:

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor