Svar: Store problemer med søvn om dagen
16. oktober 2011
Alder:
1 mdr.
Kære Astrid
Tak for dit brev, velkommen til og tillykke med den lille pige :)
Det lyder meget fint som din datter sover om natten. Det er meget fint at hun sover i sin lift, sover ca 3 timer sammenlagt, melder sig, spiser og sover igen.
Det er også helt naturligt at hun om dagen sover bedst i jeres favn. Det er det mest trygge sted, hun kan være, og det minder om tiden i livmoderen. Det er trygt og dejligt for hende at mærke jeres varme, vejrtrækning og at føle sig omsluttet.
Det vil ofte være en god idé at du putter hende fra din favn inden hun falder for meget i søvn - altså lige efter afslutning af amning. Hvis du vælger at sidde med hende, så vil det ofte betyde at du skal blive siddende ligeså længe hun sover, netop fordi hun vil reagere på det skift der er mellem favn og seng. Nogle gange skal du naturligvis sidde med hende - det er så hyggeligt og det er så kort tid, man kan gøre det, så det skal nydes - men andre gange vil det være rigtig godt, at du forsøger at putte hende fra din favn og ned hvor hun skal sove med det samme efter hun har spist.
Det kan være en fordel at svøbe hende, fordi det at være svøbt vil hjælpe hende til at holde sammen på sig selv rent fysisk og det vil også gøre at skiftet mellen din favn og seng ikke føles så stort - fordi hun stadig vil være omsluttet, men det vil være af et klæde og ikke af dine arme.
Du kan derfor med fordel skifte hende, svøbe hende og så amme hende imens hun er svøbt og så derefter putte hende ned, hvor hun skal sove. Stå lidt ved hende, hold dine hænder på hende, lad hende mærke at du er der, mærke din nærhed og stille og roligt lulle hende i søvn på denne måde.
Nogle har også glæde af en doo-doo bamse eller lignende som kan afspille hjertelyd. Det virker beroligende på dem at kunne høre hjertet banke so, når hun ligger hos jer eller som da hun lå i din mave. Det kan også nogle gange gøre at det at være puttet i barnevognen bliver rarere for hende.
Et svøb i barnevognen kan også hjælpe og du kan også overveje om I kunne have glæde af en voksipose, duni-duo eller lignende, som hun kan puttes i indenfor og som hun så flyttes over i barnevognen i, hvorefter du så triller en tur. Det vil igen give hende ro, at være puttet i en pose, hvor hun føler sig omsluttet og nogle gange når hun vågner og græder, så skyldes det måske at hun bliver forskrækket, at hendes mororefleks går igang og det at være svøbt kan hjælpe på dette.
Og ellers er det rigtig godt alt det du allerede gør og det er meget fint, at du tager hende op, beroliger hende, evt. ammer hende og derefter putter hende igen, så hun stille og roligt lærer at det ikke er farligt at sove i sin barnevogn :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :) Håber du her er hjulpet lidt videre på vej.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske