Svar: Store problemer med søvn om dagen

16. oktober 2011

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Astrid

Tak for dit brev, velkommen til og tillykke med den lille pige :)

Det lyder meget fint som din datter sover om natten. Det er meget fint at hun sover i sin lift, sover ca 3 timer sammenlagt, melder sig, spiser og sover igen.

Det er også helt naturligt at hun om dagen sover bedst i jeres favn. Det er det mest trygge sted, hun kan være, og det minder om tiden i livmoderen. Det er trygt og dejligt for hende at mærke jeres varme, vejrtrækning og at føle sig omsluttet.

Det vil ofte være en god idé at du putter hende fra din favn inden hun falder for meget i søvn - altså lige efter afslutning af amning. Hvis du vælger at sidde med hende, så vil det ofte betyde at du skal blive siddende ligeså længe hun sover, netop fordi hun vil reagere på det skift der er mellem favn og seng. Nogle gange skal du naturligvis sidde med hende - det er så hyggeligt og det er så kort tid, man kan gøre det, så det skal nydes - men andre gange vil det være rigtig godt, at du forsøger at putte hende fra din favn og ned hvor hun skal sove med det samme efter hun har spist.

Det kan være en fordel at svøbe hende, fordi det at være svøbt vil hjælpe hende til at holde sammen på sig selv rent fysisk og det vil også gøre at skiftet mellen din favn og seng ikke føles så stort - fordi hun stadig vil være omsluttet, men det vil være af et klæde og ikke af dine arme.

Du kan ...

Annonce

... derfor med fordel skifte hende, svøbe hende og så amme hende imens hun er svøbt og så derefter putte hende ned, hvor hun skal sove. Stå lidt ved hende, hold dine hænder på hende, lad hende mærke at du er der, mærke din nærhed og stille og roligt lulle hende i søvn på denne måde.

Nogle har også glæde af en doo-doo bamse eller lignende som kan afspille hjertelyd. Det virker beroligende på dem at kunne høre hjertet banke so, når hun ligger hos jer eller som da hun lå i din mave. Det kan også nogle gange gøre at det at være puttet i barnevognen bliver rarere for hende.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Et svøb i barnevognen kan også hjælpe og du kan også overveje om I kunne have glæde af en voksipose, duni-duo eller lignende, som hun kan puttes i indenfor og som hun så flyttes over i barnevognen i, hvorefter du så triller en tur. Det vil igen give hende ro, at være puttet i en pose, hvor hun føler sig omsluttet og nogle gange når hun vågner og græder, så skyldes det måske at hun bliver forskrækket, at hendes mororefleks går igang og det at være svøbt kan hjælpe på dette.

Og ellers er det rigtig godt alt det du allerede gør og det er meget fint, at du tager hende op, beroliger hende, evt. ammer hende og derefter putter hende igen, så hun stille og roligt lærer at det ikke er farligt at sove i sin barnevogn :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :) Håber du her er hjulpet lidt videre på vej.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie