Brev:
Store problemer med søvn om dagen
16. oktober 2011
Alder:
1 mdr.
Store problemer med søvn om dagen
Hej Helen.
Jeg blev for snart 6 uger siden mor til en dejlig datter, og jeg skriver til dig med et spørgsmål om hendes søvn.
Om natten sover hun glimrende i sin lift, som regel 3 timer, hvorefter jeg ammer, 2-3 timer igen, hvorefter jeg ammer og herefter "små-slumrer" hun - i mors seng, af og til med bryst i mund - i et par timer, og så står vi op.
Men om dagen har vi store problemer med at få hende til at sove, med mindre det er på en af os. Som regel falder hun selv i søvn under amningen - hvis hun herefter bliver liggende på sin mors mave sover hun snildt 2-3 timer, men hvis vi flytter hende til hendes lift, til sofaen ved siden af eller andet vågner hun - enten med det samme (dette tror jeg skyldes at hun endnu ikke er i den "dybe" søvn) eller i løbet af en halv times tid. Det betyder at hun ikke får ret meget søvn, og (tror jeg) slet ikke nok, med mindre vi sidder med hende - hvilket pt. betyder at hendes mor ikke får lavet ret meget andet i løbet af dagen.
Hun døjer en del med mavepine, og nogle gange er det tydeligt at det er dét hun vågner af, men mange gange virker det ikke umiddelbart som om det er dét.
Har du nogle forslag til hvad vi kan gøre?
Derudover har jeg endnu et søvnrelateret spørgsmål: Når hun vågner i sin barnevogn bliver hun helt hysterisk, og det tager lang tid at få hende til at falde til ro bagefter. Jeg vil enormt gerne "lære" hende at det er rart at køre i barnevogn, og min taktik indtil videre har været at tage hende op når hun bliver ked, berolige hende- hvorefter hun falder i søvn, og herefter lægge hende i barnevognen igen. Har du nogle forslag til hvad man kan gøre?
Vi ser frem til at høre fra dig :)
Med venlig hilsen
Astrid