Store problemer med søvn om dagen

16. oktober 2011

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Store problemer med søvn om dagen

Hej Helen.

Jeg blev for snart 6 uger siden mor til en dejlig datter, og jeg skriver til dig med et spørgsmål om hendes søvn.

Om natten sover hun glimrende i sin lift, som regel 3 timer, hvorefter jeg ammer, 2-3 timer igen, hvorefter jeg ammer og herefter "små-slumrer" hun - i mors seng, af og til med bryst i mund - i et par timer, og så står vi op.

Men om dagen har vi store problemer med at få hende til at sove, med mindre det er på en af os. Som regel falder hun selv i søvn under amningen - hvis hun herefter bliver liggende på sin mors mave sover hun snildt 2-3 timer, men hvis vi flytter hende til hendes lift, til sofaen ved siden af eller andet vågner hun - enten med det samme (dette tror jeg skyldes at hun endnu ikke er i den "dybe" søvn) eller i løbet af en halv times tid. Det betyder at hun ikke får ret meget søvn, og (tror jeg) ...

Annonce

... slet ikke nok, med mindre vi sidder med hende - hvilket pt. betyder at hendes mor ikke får lavet ret meget andet i løbet af dagen.

Hun døjer en del med mavepine, og nogle gange er det tydeligt at det er dét hun vågner af, men mange gange virker det ikke umiddelbart som om det er dét.

Har du nogle forslag til hvad vi kan gøre?

Derudover har jeg endnu et søvnrelateret spørgsmål: Når hun vågner i sin barnevogn bliver hun helt hysterisk, og det tager lang tid at få hende til at falde til ro bagefter. Jeg vil enormt gerne "lære" hende at det er rart at køre i barnevogn, og min taktik indtil videre har været at tage hende op når hun bliver ked, berolige hende- hvorefter hun falder i søvn, og herefter lægge hende i barnevognen igen. Har du nogle forslag til hvad man kan gøre?

Vi ser frem til at høre fra dig :)

Med venlig hilsen
Astrid

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!