Svar: Indføre en fast døgnrytme

27. september 2011

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Stine

Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at du nu selv har fået lyst til at skrive :)

De fleste børn vil i 6 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun 2 lure dagligt, - en formiddagslur og en eftermiddagslur. Det afhænger dog af, hvor tidligt de står op og hvor meget de sover, altså hvor lange deres lure er. Jo tidligere de starter dagen, jo tidligere vil de sove hele dagen igennem og så vil det ofte stadig være nødvendigt med 3 lure dagligt, ellers bliver eftermiddagen for lang for dem. Jo kortere lure de sover, jo flere lure vil de naturligt også have behov for.

Som jeres dreng har det, så lyder det som om at han vågner meget tidligt og derfor stadig har brug for sine 3 lure. Det vil dog på sigt være rigtig godt, hvis han kunne begynde at nøjes med to lure dagligt - og dette fordi det på sigt, vil være sådan, at den søvn der ligger efter kl. 16 påvirker nattesøvnen. Lige nu er det uden større betydning, men det ændrer sig ...

Det er en god idé at holde fast i et fast puttetidspunkt og her er kl. 20 som nu meget fint umiddelbart. Det vil derudover være rigtig godt at I forsøger at holde fast i et fast stå op tidspunkt og det betyder at hvis han vågner før kl 6, så skal I prøve at få ham til at sove videre - give ham mælk og prøve at amme ham i søvn i jeres seng for at få ham til at sove videre på denne måde. Hvis han sover længere end til kl 7.30, så vil det være en god idé at vække ham stille og roligt og på en blid måde, så han starter dagen i okay tid til at få morgengrød kl 8.

Det vil være naturligt at rytmen ændrer sig lidt alt efter hvad ...

Annonce

... tid han står op, men jo mere I kan arbejde på et fast tidspunkt han starter dagen på, jo mere rytme vil der naturligt komme dagen igennem.

I skal regne med at børn i hans alder har brug for at sove ca 14 ½ time i døgnet. Det kan være lidt forskelligt fordelt, men det kan f.eks. godt være sådan, at barnet sover 4 timer samlet om dagen og 10 ½ time om natten. Det passer nogenlunde med den rytme I har, når jeres dreng vågner kl 6. Han sover 10 timer fra 20-06 og sover så ca 4 timer samlet i løbet af dagen ... At det er et gennemsnit betyder at nogle børn sover lidt mere og andre børn sover lidt mindre.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det vil være passende at han får grød morgen og han må gerne begynde med de grovere grødtyper som havregrød, så han nu får grød med lidt mere bid. Til frokost er det fint at variere mellem øllebrød og grøntsagsmos - men stille og roligt skal han over til grøntsagsmos med kød og fisk og suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden i stedet for. Om aftenen får han på samme måde grøntsagsmos med kød eller fisk og som mellemmåltid formidag og eftermiddag, må han nu også gerne begynde at få lidt frugt. Det kan være lidt frugtmos (sammen med vitaminer) og lidt frisk frugt i hånden at sutte på. Altid vand af kop sammen med skemaden.

Så rytmen I er igang med, kan I godt bibeholde med lidt forandringer i forhold til fast stå op tid og mere variation i maden :) Så længe han virker til at have behov for sine 3 lure skal han have lov til at sove disse, så har han brug for de afbræk det giver ham i løbet af dagen og det er helt fint :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre