Brev:
Indføre en fast døgnrytme
27. september 2011
Alder:
6 mdr.
Indføre en fast døgnrytme
Kære Helen.
Vi er i år blevet forældre til vores første barn, en dreng Alexander (fra d. 16. marts). Vi har siden han blev født benyttet os meget af din brevkasse, som har været utrolig nyttig og inspirerende!
Nu kunne vi dog godt tænke os nogle råd:-)
Alexander er lige blevet 6 mdr. og er en rigtig glad og veltilpas dreng. Da han nu er 1/2 år kunne vi godt tænke os, at han fik en lidt mere fast døgnrytme.
Det er meget fast, at vi putter ham kl. 20 om aftenen.
Problemet er, at han vågner på meget forskellige tidspunkter om morgenen, og lige som vi tror, at nu er der et mønster, så ændre han det dagen efter.
Han vågner mellem kl. 4.30-7.30 Dog vågner han ofte ved 6 tiden.
Når han vågner kl. 6 ser hans dag ca. således ud:
7.30 -8.00 Ammes og første lur.
9-9.30 vågner og får grød (havre/majs)
11-11.30 ammes og puttes sover ca. 2 timer.
Når han vågner får han grød (øllebrød, grønsags)
16-17 tiden er han træt igen og sover 1/2 - 1 time før han får aftensmad (kartofter med grønsager).
I løbet af eftermiddagen får han bryst.
20.00 Puttes
Spørgsmålet er så, skal vi prøve at gøre dette til hans døgnrytme?
Hvad gør vi så de dage han vågner tidligere eller senere? Han sover 3 lure hver dag, også selvom han vågner senere. Skal vi prøve at få det ned på 2 lure? Jeg tænker også; skal vi helst undvære den sene eftermiddagslur. Vil det påvirke hans nattesøvn negativt (nattesøvnen er i forvejen ikke for god, men det skriver jeg om i et andet brev om:-))? Han er bare meget træt om aftenen, når han ikke sover den sidste lur.
Ellers stor trives han og han er meget aktiv om dagen, hvor han er meget observerende og fysisk aktiv.
Vi venter spændt på dit svar og jeg (mor) glæder mig til at være med her i klubben:-)
Med venlig hilsen
Stine