Indføre en fast døgnrytme

27. september 2011

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Indføre en fast døgnrytme

Kære Helen.

Vi er i år blevet forældre til vores første barn, en dreng Alexander (fra d. 16. marts). Vi har siden han blev født benyttet os meget af din brevkasse, som har været utrolig nyttig og inspirerende!
Nu kunne vi dog godt tænke os nogle råd:-)

Alexander er lige blevet 6 mdr. og er en rigtig glad og veltilpas dreng. Da han nu er 1/2 år kunne vi godt tænke os, at han fik en lidt mere fast døgnrytme.

Det er meget fast, at vi putter ham kl. 20 om aftenen.
Problemet er, at han vågner på meget forskellige tidspunkter om morgenen, og lige som vi tror, at nu er der et mønster, så ændre han det dagen efter.

Han vågner mellem kl. 4.30-7.30 Dog vågner han ofte ved 6 tiden.

Når han vågner kl. 6 ser hans dag ca. således ud:

7.30 -8.00 Ammes og første lur.

9-9.30 vågner og får grød (havre/majs)

11-11.30 ammes og puttes sover ca. 2 timer.

Når han vågner får han ...

Annonce

... grød (øllebrød, grønsags)

16-17 tiden er han træt igen og sover 1/2 - 1 time før han får aftensmad (kartofter med grønsager).
I løbet af eftermiddagen får han bryst.

20.00 Puttes

Spørgsmålet er så, skal vi prøve at gøre dette til hans døgnrytme?

Hvad gør vi så de dage han vågner tidligere eller senere? Han sover 3 lure hver dag, også selvom han vågner senere. Skal vi prøve at få det ned på 2 lure? Jeg tænker også; skal vi helst undvære den sene eftermiddagslur. Vil det påvirke hans nattesøvn negativt (nattesøvnen er i forvejen ikke for god, men det skriver jeg om i et andet brev om:-))? Han er bare meget træt om aftenen, når han ikke sover den sidste lur.

Ellers stor trives han og han er meget aktiv om dagen, hvor han er meget observerende og fysisk aktiv.

Vi venter spændt på dit svar og jeg (mor) glæder mig til at være med her i klubben:-)

Med venlig hilsen
Stine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor