Svar: Sove på maven - 8 mdr.
18. september 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Jette
Det anbefales at små børn lægges til at sove på ryggen med hovedet drejet skiftevis til den ene og den anden side.
Sundhedsstyrelsen skriver: "Når spædbarnet selv kan vende sig, er der ingen grund til at bekymre sig om, at barnet vender sig og sover videre på maven". Citat "Vuggedød kan forebygges - anbefaling for sundhedspersonale 2006".
De fleste børn vil omkring 6 måneders alderen, selv kunne vende sig og når barnet kan dette, er der ingen problemer i at lade barnet sove på maven. Når jeg og andre stadig i den alder ofte anbefaler at vende barnet på ryggen inden man selv går i seng - så er det fordi man "går med livrem og seler" - det fleste forældre vil gerne være sikre på at barnet sover på ryggen, når de selv går i seng, fordi de så selv sover mere roligt. Når man selv er vågen, vil man jo kunne holde ekstra øje med barnet, og det kan man ikke, når man sover.
I takt med at barnet bliver mere og mere mobilt, så får de fleste forældre også en fornemmelse for at barnet sagtens kan vende og dreje sig - også selvom det sover -og det giver den tryghed, der så skal til for at man kan lade sit barn ligge :)
Det er altså helt normalt at man, som du, er urolig for vuggedød - intet er jo mere forfærdeligt, end hvis man mistede sit barn og alle forældre vil gøre alt hvad de kan, for at dette ikke skal ske. Med den alder din dreng har nu og med den motoriske udvikling du beskriver, så lyder det som om at du godt kan lade ham sove på maven og selv sove trygt og roligt - men nogen garanti kan jeg naturligvis ikke give dig, men han lyder til at være en stærk dreng :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske