Oppe hver nat 8-15 gange

18. september 2011

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Oppe hver nat 8-15 gange

Hej Helen

Nu har jeg gennem noget tid fulgt lidt med i din brevkasse og har nu selv meldt mig ind, da vi har problemer med at få vores datter til at sove sammenhængende om natten - og jeg vil gerne have dit råd hertil, selvom jeg også kan din bog om søvn både forfra og bagfra;-)

Vores datter er 10 måneder og gennem de sidste 4 måneder har jeg været oppe hver nat mellem 8-15 gange!! Det er mega irriterende.

Vores datter har fra spæd sovet rigtig fint - jeg var kun oppe 1-2 gange hver nat de første mange måneder, hvorefter det stille roligt blev til 2-3 gange for så pludseligt at blive de her rigtig mange gange. Jeg har ammet hende fuldt ud de første 6 måneder og derefter suppleret med grød mv. og fra hun var 9 måneder stoppede jeg helt med at amme. Jeg stoppede dog natamningerne for ca. 3 måneder siden og hun er aldrig blevet ammet mere end 2-3 gange om natten fra kl. 20 aften til 9 morgen.

Men jeg tror på ingen måde, at det her drejer sig om sult.

Det, der sker, er, at hun "vågner" og "kalder" på mig. Så kommer jeg ind og lægger en hånd på hende eller tysser kærligt og giver en sut, hvorefter hun sover videre - måske 10 min., måske 45 min., måske 1 time. Nogle gange - ikke ofte - sidder hun op og skal lige lægges ned. De seneste tid har hun også grædt nogle gange og skulle trøstes - det er som om det bare bliver værre og værre med det natteroderi.

Jeg har hele tiden sagt til mig selv: " Det går over - hun er lige nu i separationsfasen og gennemgår en enorm udvikling motorisk og derfor er der det her om natten. (Jeg har haft små sedler lagt ind i din bog, så jeg hurtigt kunne slå op og blive bekræftet i, at dette er helt normalt og et led i udviklingen) MEN MEN MEN - jeg begynder godt nok at være noget irriteret over det, også fordi jeg ER startet på arbejde, og kan en sådan fase virkelig vare +4 måneder ??

Hun kom ind på eget værelse for ca. 2½ måned siden for at se, om det hjalp - det gjorde det ikke.

Hun starede i vuggestue for 1½ måned siden - det har hverken gjort det værre eller bedre.

Jeg er ...

Annonce

... ved at være bange for, at det eventuelt kan være, at det indtil nu HAR været hendes motoriske udvikling og separation, der har været skyld i det hele og jeg så ved at give hende sutten, så mange gange i løbet af natten, har givet hende en dårlig vane, sådan at hun nu vågner både af motorisk uro, separation og fordi hun tror, at hun ikke kan sove uden sutten??? Hvis du tror det samme, har jeg brug for at råd til, hvordan vi kommer ud af det ? Og ja jeg ved godt, at jeg kan vende hende af med sutten eller lære hende at tage den selv (Det kan hun godt om dagen) Men hvis det er vejen, er det så en "kold tyrker", hvor jeg bare startet nat nr. 1 med at give hende sutten i hånden og så blive ved nat efter nat?

Eller skal jeg fortsat acceptere tilstanden?

Jeg kan tilføje, at den måde vi har "løst" det indtil videre, er, at hun bliver puttet i egen seng og sover der indtil vi en gang i løbet af natten, hvor jeg ikke orker at gå derind flere gange, og så kommer hun ind i vores seng og sover med far og jeg sover videre på sofaen. Hun sover klart mindre uroligt i vores seng end i egen, men så ligger hun også helt tæt op ad os. Jeg HADER at sove med hende i sengen og har altid gjort det - så det er ABSOLUT ikke noget vi har praktiseret for hyggens skyld tidligere.

Hun spiser godt og er et RIGTIG RIGTIG glad barn - har været meget mor-syg, men det er blevet markant bedre.

Hun sover 1½ formiddag og 1½ time eftermiddag og sammenlagt ca. 11 timer om natten. Hun er ikke svær at putte til at sove, hvilket om aftenen sker med en sutteflaske. (det gør det også om dagen, så hun får i alt 3 sutteflasker på et døgn)

Hun bruger sut og er glad for den. Jeg har købt en putteklud for 3 måneder siden, idet jeg håbede, at den kunne hjælpe på problemet, men det har det ikke gjort. Hun er FULDSTÆNDIG ligeglad med den.

Vi har prøvet en periode på 5 dage, hvor det kun var far, der gik ind om natten - men det hjalp heller ikke.

Det er kun mig, der putter til aften.

Nå det blev langt - jeg håber du har et godt råd.

Mange hilsner
Lisbeth

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.