Sove på maven - 8 mdr.

18. september 2011

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Sove på maven - 8 mdr.

Hej Helen.

Vores søn på næsten 8 måneder vender sig om natten om på maven og sover videre på maven. Det har jeg det rigtig skidt med og har meget svært ved at sove om natten, fordi jeg er nervøs for det. Han sover bare rigtig godt på maven, og selvom jeg vender ham, går der ikke længe, inden han igen er tilbage på maven.

Det skal siges, at han godt kan vende sig fra maven til ryggen i vågen tilstand, når han lokkes til det med noget legetøj, men det er ikke noget, han bruger til noget – og han gør det ikke i søvne. Når han sover på maven, løfter han ind imellem hovedet og vender det til den anden side, så på måde kan han godt bevæge sig. Når han vågner om natten fra maveliggende stilling, løfter han sig op i strakte arme og brokker sig.

Hvis det har en betydning, for at få et billede af hans motorik, så kan jeg fortælle, at han er begyndt at krybe fremad, og når han om dagen ligger på maven, er han ...

Annonce

... oppe i strakte arme. Han kan næsten sidde selv, når vi sætter ham, men kan jo endnu ikke selv komme op i siddende stilling. Han er en meget aktiv dreng, som stort set bevæger sig hele tiden. Triller om på maven i samme sekund han bliver lagt på ryggen, hopper i benene på vores skød osv.

Hvad er dine tanker omkring det, at han sover så meget på maven. Skal vi fortsat vende ham, når han sover på maven eller er det nu okay, at han sover videre på maven?

Det der undrer os en del er, at man mange steder læser, at når de selv kan vende sig, må de gerne sove videre på maven. Men alligevel bliver man rådet til at vende dem tilbage på ryggen, hvis man opdager, de sover på maven. Hvorfor det, hvis de netop gerne må sove på maven, når de selv kan vende sig ? For os virker det lidt modsigende, at de på den ene side gerne må sove på maven og alligevel skal man forsøge at forhindre det ved at vende dem.

Hilsen Jette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder