Svar: Nervøs for at han sover på maven
15. august 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Jette
Sundhedsstyrelsen skriver: "Når spædbarnet selv kan vende sig, er der ingen grund til at bekymre sig om, at barnet vender sig og sover videre på maven" (citat vuggedød kan forebygges, sst. 2006).
Hvorvidt din dreng er motorisk i stand til at vende sig ved behov under søvn, er jo svært at vide - jeg vil derfor anbefale, at du putter ham som nu og hvis han triller om på maven og sover godt der, så lader du ham sove sådan - når du selv er vågen og kan holde øje med ham. Han er 7 måneder gammel og burde være rimeligt stærk motorisk nu.
Inden du så selv går i seng, så synes jeg du skal vende ham om, så han ligger på ryggen og sover der - triller han så om på maven igen, imens du sover, så må du gå ud fra at han godt kan bevæge sig og flytte på sig, hvis han har behov for det :)
Rigtig meget held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske