Svar: Sover sent
26. februar 2011
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Jeres datter har det jeg kalder for en sen søvnfase, det betyder at hun står sent op, sover sent hele dagen igennem og naturligt derfor også går sent i seng.
At have en sen søvnfase er naturligvis helt okay og i orden, hvis det i øvrigt passer jer forældre og hvis hun trives med det ... Din datter sover som udgangspunkt det hun har behov for, hun sover bare på tidspunkter, der ikke passer jer forældre så godt - I ville hellere at hun sov kl 20 og ikke først kl. 22 ...
Samtidig så sker det ofte også at når dagen starter så sent, som den gør hos jer, så kan det være svært at få hele dagen til at hænge sammen, hvad angår indtag af mad, mælk, aktivitet osv. Og det kan gøre at dagen igennem bliver lidt rodet, der bliver flere små rodede powernaps og dette påvirker overskuddet om aftenen og kan give ekstra tråd, pylre og stor uro ..
Mit forslag er derfor at I arbejder på at få ændret hendes søvnrytme og det betyder at I er nødt til at vække hende om morgenen, så dagen ikke først starter kl. 10 som nu, men starter allerede kl. 7-8, hvor I andre også normalt står op.
For at hun ikke skal falde i søvn med det samme, så kunne du i en overgangsfase lægge et bad ind om morgenen/formiddagen og derefter så putter hende til en formiddagslur.
Derudover vil jeg foreslå jer at I arbejder på 3 faste lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og så en powernap sidst på dagen. Sammenlagt skal I arbejde på at hun sover ca 4 timer i løbet af dagen og 11 timer om natten. Om dagen kan hun sove to lige lange lur og en powernap som 3. lur, eller hun kan sove en kortere formiddagslur, en længere middagslur og en powernap sidst på dagen.
Den plan I skal arbejde hen imod ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre, vækkes når I andre står op.
Morgen 7.30: Tilbydes lidt grød med frugtmos som topping, vand af kop.
Kan evt. bades, skal i hvert fald aktiveres her, så hun forsøges holdt lidt vågen og aktiv.
Ammes og puttes til formiddagslur ca 9-9.30
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød med frugtmos (anden type end om morgenen), kan også hver anden dag tilbydes grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 tidspunktet afhænger af hvor lang en formiddagslur hun har taget.
Eftermiddag 16-16.30: Ammes
Puttes til dagens 3 lur, som ofte er en powernap på 30 minutter (faktisk den lur hun lige nu først tager kl. 19, men naturligt ligger tidligere fordi I er stået tidligere op)
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet variere igen lidt efter hvor lang en 3. lur hun har taget og hvor sent den ligger.
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat 03: Evt. amning - mange børn er 6 måneder før de kan begynde at undvære denne.
Som du kan se ligner min rytme meget den rytme I allerede har - det er det jeg mener med, at jeres datter lige nu faktisk sover det hun har brug for, men det er rytmen, tidspunkterne I skal flytte på. Og det kan I kun gøre ved at vække hende om morgenen og på den måde få startet dagen tidligere.
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske