Svar: Sover sent

26. februar 2011

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Jeres datter har det jeg kalder for en sen søvnfase, det betyder at hun står sent op, sover sent hele dagen igennem og naturligt derfor også går sent i seng.

At have en sen søvnfase er naturligvis helt okay og i orden, hvis det i øvrigt passer jer forældre og hvis hun trives med det ... Din datter sover som udgangspunkt det hun har behov for, hun sover bare på tidspunkter, der ikke passer jer forældre så godt - I ville hellere at hun sov kl 20 og ikke først kl. 22 ...

Samtidig så sker det ofte også at når dagen starter så sent, som den gør hos jer, så kan det være svært at få hele dagen til at hænge sammen, hvad angår indtag af mad, mælk, aktivitet osv. Og det kan gøre at dagen igennem bliver lidt rodet, der bliver flere små rodede powernaps og dette påvirker overskuddet om aftenen og kan give ekstra tråd, pylre og stor uro ..

Mit forslag er derfor at I arbejder på at få ændret hendes søvnrytme og det betyder at I er nødt til at vække hende om morgenen, så dagen ikke først starter kl. 10 som nu, men starter allerede kl. 7-8, hvor I andre også normalt står op.

For at hun ikke skal falde i søvn med det samme, så kunne du i en overgangsfase lægge et bad ind om morgenen/formiddagen og derefter så putter hende til en formiddagslur.

Derudover vil jeg foreslå jer at I arbejder på 3 faste lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og så en powernap sidst på dagen. Sammenlagt skal I arbejde på at hun sover ca 4 timer i løbet af dagen og 11 timer om natten. Om dagen kan hun sove to lige lange lur og en powernap ...

Annonce

... som 3. lur, eller hun kan sove en kortere formiddagslur, en længere middagslur og en powernap sidst på dagen.

Den plan I skal arbejde hen imod ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre, vækkes når I andre står op.

Morgen 7.30: Tilbydes lidt grød med frugtmos som topping, vand af kop.

Kan evt. bades, skal i hvert fald aktiveres her, så hun forsøges holdt lidt vågen og aktiv.

Ammes og puttes til formiddagslur ca 9-9.30

Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød med frugtmos (anden type end om morgenen), kan også hver anden dag tilbydes grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 tidspunktet afhænger af hvor lang en formiddagslur hun har taget.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag 16-16.30: Ammes

Puttes til dagens 3 lur, som ofte er en powernap på 30 minutter (faktisk den lur hun lige nu først tager kl. 19, men naturligt ligger tidligere fordi I er stået tidligere op)

Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet variere igen lidt efter hvor lang en 3. lur hun har taget og hvor sent den ligger.

Sen aften 23-24: Ammes

Midt nat 03: Evt. amning - mange børn er 6 måneder før de kan begynde at undvære denne.

Som du kan se ligner min rytme meget den rytme I allerede har - det er det jeg mener med, at jeres datter lige nu faktisk sover det hun har brug for, men det er rytmen, tidspunkterne I skal flytte på. Og det kan I kun gøre ved at vække hende om morgenen og på den måde få startet dagen tidligere.

Rigtig meget held og lykke med det projekt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.