Svar: Sovevaner - 13 mdr.
6. januar 2011
Alder:
13 mdr.
Kære M
Da jeres dreng sover i soveværelset og I ikke har mulighed for at flytte ham til eget værelse de næste par måneder, så vil jeg foreslå jer, at I kobler hans seng til jeres.
Dette kan I gøre ved at tage tremmerne af den ene side og sætte hans seng tæt op af jeres. På den måde kan I putte ham i egen seng, men kan stadig være ved siden af ham, give ham den nærhed og tryghed han lige nu søger. I behøver ikke stige ud af jeres seng, men kan om natten lige lægge en arm over på ham, så han kan mærke at I stadig er der og sove videre.
Det vil være meget passende at indføre et putteritual nu, som starter med et bad, nattøj, evt. en godnatgrød, få mælk, få børstet tænder og så blive puttet i sin seng. I er ved siden af ham, som I plejer at være - han ligger bare i egen seng og ikke længere i jeres. I kan synge en sang, læse en godnathistorie og det vil være meget fint at introducere en puttebamse nu, som på sigt kan blive en erstatning for jer. Det vil også gøre det lettere for ham at blive puttet andre steder, når du begynder på arbejde og andre skal tage over.
Det er netop ofte i 12-18 måneders alderen at børn begynder at tage en puttebamse til sig, så prøv at lade en sådan indgå som en fast del af hans putteritual.
Når han tumler rundt om natten, så er det sandsynligvis fordi han har brug for at mærke jer - det gør at han sover videre, men at I ikke sover særlig godt. En beroligende hånd, kan derfor være rigtig godt og på sigt, vil det hjælpe ham til at sove videre på egen hånd, at han netop ikke har ligge helt tæt i jeres favn, men har kunne klare at komme videre i søvn ved en beroligende hånd, arm. Det er altså noget med at trappe lidt ud af den fysiske kontakt og tage det lidt i etaper, hvor han stadig lige nu sover sammen med jer - men i egen seng, koblet til jeres seng. Hvor han fra at sove tæt i favn, lærer at sove lidt på afstand men stadig så han kan mærke jer og hvor han så tilsidst lærer at sove på et værelse. Og her vil han så have sin puttebamse med sig, som substitut for jer, fordi den introduceres nu :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske