Svar: Sovevaner - 13 mdr.

6. januar 2011

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære M

Da jeres dreng sover i soveværelset og I ikke har mulighed for at flytte ham til eget værelse de næste par måneder, så vil jeg foreslå jer, at I kobler hans seng til jeres.

Dette kan I gøre ved at tage tremmerne af den ene side og sætte hans seng tæt op af jeres. På den måde kan I putte ham i egen seng, men kan stadig være ved siden af ham, give ham den nærhed og tryghed han lige nu søger. I behøver ikke stige ud af jeres seng, men kan om natten lige lægge en arm over på ham, så han kan mærke at I stadig er der og sove videre.

Det vil være meget passende at indføre et putteritual nu, som starter med et bad, nattøj, evt. en godnatgrød, få mælk, få børstet tænder og så blive puttet i sin seng. I er ved siden af ham, som I plejer at være - han ligger bare i egen seng og ikke længere i jeres. I kan synge en sang, læse en godnathistorie og det vil være meget fint at introducere en puttebamse nu, som på sigt kan blive en erstatning for jer. Det vil også gøre det lettere for ham at blive puttet andre steder, når du begynder på ...

Annonce

... arbejde og andre skal tage over.

Det er netop ofte i 12-18 måneders alderen at børn begynder at tage en puttebamse til sig, så prøv at lade en sådan indgå som en fast del af hans putteritual.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når han tumler rundt om natten, så er det sandsynligvis fordi han har brug for at mærke jer - det gør at han sover videre, men at I ikke sover særlig godt. En beroligende hånd, kan derfor være rigtig godt og på sigt, vil det hjælpe ham til at sove videre på egen hånd, at han netop ikke har ligge helt tæt i jeres favn, men har kunne klare at komme videre i søvn ved en beroligende hånd, arm. Det er altså noget med at trappe lidt ud af den fysiske kontakt og tage det lidt i etaper, hvor han stadig lige nu sover sammen med jer - men i egen seng, koblet til jeres seng. Hvor han fra at sove tæt i favn, lærer at sove lidt på afstand men stadig så han kan mærke jer og hvor han så tilsidst lærer at sove på et værelse. Og her vil han så have sin puttebamse med sig, som substitut for jer, fordi den introduceres nu :)

Rigtig meget held og lykke med det projekt! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor