Svar: Bliver meget vred og ked når han sover
16. november 2010
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Lea
Det lyder næsten som om at Matthes får et mildt anfald af natteskræk, det eneste der ikke rigtig passer er at hans anfald ofte ligger om morgenen og det lyder mere som mareridt ... i hvert fald lyder det som om at han ikke er rigtigt vågen og drømmer og det er derfor I både oplever at han græder, virker konfus og ikke kan finde ud af hvad han vil eller ikke vil og at han afviser jer.
Det bedste I kan gøre er at forsøge at få ham til at sove videre netop fordi han ikke er rigtigt vågen, når det sker. Prøv derfor om I kan lade være med at tale for meget med ham, ikke sige for mange ord, måske bare "sshhh-ssshhhh" eller lignende, ligesom når han skal beroliges normalt og prøv så at få ham til at lægge sig ned, få dynen på ham og få ham videre i søvnen.
Virker han mere vågen og som om at han vågner af mareridt, så kan I prøve at få ham til at drikke lidt, fordi det kan holde ham lidt mere til virkeligheden og derefter vil han så atter bedre kunne lægge sig ned og falde i søvn igen.
Men som sagt tænker jeg at jeres dreng stadig sover og derfor er det vigtigt at I ikke gør for meget. Jo mere aktive I er, jo mere irriteret vil han blive og I risikerer også at han begynder at opfatter jer som en del af den drøm han drømmer. Så ro på jer først og så prøve at få ham lagt ned og få ham til at sove videre.
Rigtig meget held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske