Svar: Ingen søvn pga generende luft i maven
9. september 2010
Alder:
2 mdr.
Kære BP
Der sker nogle ændringer i små børns mave og tarmsystem, når de er omkring 2 måneder gamle, afføringen skifter ofte farve og bliver lidt mere grønlig og børnkan godt virke til at have lidt mere uro og luft i maven. Det kan være og er ofte helt almindeligt og uproblematisk og ikke noget du som sådan kan gøre så meget ved, det er mere fysiologisk bestemt :)
Men derudover tænker jeg, at det vil være en god idé at du stadig prøver at få din dreng til at bøvse, når han er færdig med at spise hos dig. Jo mere luft han kan bøvse ud, jo mindre skal igennem hans mave- og tarmsystem og jo mere ro vil det give i hans mave ...
Når han skal bøvse så er princippet at hans ryg skal holdes lige og armene skal være lidt løftet. Det vil sige at han enten skal helt op over din skulder, så hans arme ligger løftet op over din skulder og ryggen er lige, imens du støtter ham under hans numse. Du kan evt. klappe små lette klap på ryggen for at hjælpe luften opad og ud.
Du kan også holde ham med begge dine hænder rundt om hans brystkasse, så hans arme løftes lidt der og så sidde med ham foran dig, så I kan bruge bøvsetiden til at pludre lidt sammen.
Nogle børn er rigtigt gode til at bøvse, andre prutter mere og kommer af med luften på den måde. Og så må det være sådan, man kan ikke altid ændre på det, det ændrer sig med tiden :)
Det kan også have noget at sige, hvordan du ammer ham. Det er sådan at mælken består af flere dele og den første del af mælken er mere vandholdig og den sidste del af mælken er tykkere og mere mættende. Hvis han dier kortvarigt på begge bryster, så er der en risiko for at han får forholdsvis meget vandholdig mælk og det kan give mere uro i maven. Det ligger ikke så tungt og giver ikke samme ro og mæthed som den lidt federe mælk.
Derfor er det vigtigt at du forsøger at få ham til at spise så længe af et bryst af gangen, at han får den lidt federe mælk med ud. Du kan her med fordel skifte ammestilling, så du f.eks. ammer ham i den traditionelle stilling, hvor han ligger i din arm og når han så slipper så tager du ham op, ser om han vil bøvse og derefter lægger du ham så til samme bryst igen, men i tvillingestilling. Det vil sige, hvor han vender ud under din arm (som hvis du skulle amme to børn samtidig).
Måden han spiser på, den ammestilling du bruger, kan have betydning for hvor meget luft han sluger og det kan være fornuftigt at prøve med en anden ammestilling, for at se om det gør en forskel :)
Med hensyn til hans søvn, så skal han ikke kun sove 10 timer i døgnet, det er for lidt ... men du skal være opmærksom på at selvom han er urolig når han sover og ligger og klynker, smasker og bevæger sig - så kan han sagtens gøre dette i søvne. Måske sover han derfor mere end du lige umiddelbart tror :) Små børn drømmer også og vil netop fordi de drømmer ofte ligge og småklynke osv. i søvne ....
Håber ovenstående hjælper dig videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske