Svar: Pludselige søvnproblemer - 8 mdr.
27. august 2010
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Når børn er 8-10 måneder gamle kommer de ind i det man kalder for separationsfasen. Ofte sammenhængende med at barnet begynder at kravle. At jeres datter ikke gør det endnu er helt okay, hun kan stadig godt reagere ...
Når et lille barn bliver født, så skal det og forældrene knytte sig til hinanden. Det sker gradvist i takt med at man lærer hinanden at kende og barnet knytter sig naturligt til sine forældre, som jo er de personer der passer og plejer hende hver dag.
De første tegn på at dit barn er i færd med at knytte sig til dig er, at hun følger dig med øjnene i rummet, når du bevæger dig rundt, hun smiler mere til dig end til fremmede, og det er dig som bedst trøster hende, når hun bliver ked af det eller bange. Et vigtigt tegn på at hun er trygt tilknyttet sin mor (og far) er, at hun bruger dig som en base, hvorfra hun kan udforske verden. Siddende på dit skød tør hun observere mere, tør måske charmere andre mennesker velvidende at der sidder hun trygt og godt, at du passer på hende. Siddende hos dig kan hun således være lidt mere modig.
Når I er et fremmed sted, så vil hun sandsynligvis derfor begynde med at studere stedet fra dit skød, men stille og roligt vil hun turde undersøge omgivelserne, samtidig med at hun hele tiden holder øje med hvor du er, så hun kan søge tilflugt hos dig, hvis det hele bliver lidt for overvældende.
Netop i den alder, hvor børn begynder at kravle, begynder de også at udvise lidt mere selvstændighed. De begynder at bevæge sig ud i verden på egen hånd. Fra at din datter har siddet på dit skød, begynder hun at sidde på gulvet ved dine fødder og hun bevæger sig længere og længere væk. Hele tiden kommer hun tilbage, skal lige have et lille kram, skal lige tankes op igen med lidt mod for atter at turde bevæge sig ud i verden.
Det er her man som forældre ofte oplever separationsfasen rigtigt. Man kan godt allerede hos børn i 4 måneders alderen opleve barnet have en afstandstagen mod fremmede, men i den alder hvor børn begynder at kravle, virker det pludseligt meget tydeligt. Det at barnet begynder at vende sig lidt mere ud mod verden og omgivelserne, andre personer, medfører en separationsangst, en angst for fremmede og et barn som tydeligt protesterer mod at blive forladt af sine forældre.
Både separationsangst og angst for fremmede er tegn på at barnet har en tryg tilknytning til sine forældre - hun græder når du går fra hende, også selvom det kun er ind i et tilstødende lokale og hun viser stor gensynsglæde, strækker armene ud mod dig ("tag mig op") og søger stor fysisk kontakt, når hun ser dig igen.
Det er en alder som kræver stor forståelse og omsorg. Barnet virker på en gang pylret og frustreret - har rigtig meget behov for fysisk kontakt og nærhed og kan også nogle gange virke afvisende. Så vil hun op, så vil hun ned igen og ofte er det ret svært at vide, hvad hun egentlig vil ... ofte ved hun det heller ikke selv :)
Hun vil søge tilflugt hos jer forældre, hun vil være sig mod at være ude eller være sammen med eller hos fremmede og hun vil ofte også have en stor motorisk uro. Hun sover pludselig dårligt om natten, hun har svært ved at finde fysisk ro, kan ikke ligge stille men får sig lagt i stillinger, hvor hun har brug for jeres hjælp til at blive lagt rigtigt igen. Hun drømmer meget, for alt hvad hun oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme, så i denne alder har børn altså både en motorisk og en mental uro - og det ses især når de skal sove. Både når de skal overgive sig til søvnen, men også om natten.
Det at hun vågner, søger jer, jeres fysiske kontakt og nærhed er helt normalt for alderen og det er vigtigt at I giver hende den ro og nærhed hun har behov for. Pas på med ikke at give hende sutten hver gang hun vågner, da det kan blive en meget dårlig vane på sigt, sørg så vidt muligt for at lulle hende tilbage i søvnen uden alt for meget aktivitet, så de gode vaner I allerede har fået skabt bibeholdes - ikke for meget sut, flaske eller bryst om natten ... dog skal mælkebehovet stadig dækkes!
Med hensyn til at hoppe med hende på bolden, så vil det være godt at introducere en ny måde at falde i søvn på og her at hun sover i sin seng. Hun skal altså puttes i sengen og lære at det er der hun skal sove. Hun kan med fordel få en flaske i sin seng, elever hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt og lad hende få flasken der, hvor I forventer hun skal sove.
Vær opmærksom på dagens rytme og hendes indtag af mælk og mad i løbet af dagen. Det er en god idé at arbejde på en rytme, hvor hun kun sover to lure dagligt. Al søvn efter kl 16 vil naturligt 'æde' af nattesøvnen og kan gøre at hun så vågner op om natten eller måske ikke er til at drive i seng, når I ønsker hun skal sove ...
Håber du kan bruge ovenstående videre og læs gerne min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" som indeholder en meget fin beskrivelse af netop børn i denne alder og hvad det er der sker med deres søvn :)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske