Svar: Må jeg vække hende?
12. januar 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Albertes mor
Der sker ikke spor ved at du prøver at vække lillepigen, når hun har sovet ca 3 timer, for at se om det kan skabe en ny rytme som fungerer bedre for jer begge.
Som udgangspunkt skal børn naturligvis have lov til at sove, når de sover og man skal gå ud fra at de vågner, når de ikke har brug for at sove mere. Men netop, hvis barnet sover for meget om dagen eller hvis man er nødt til at ændre barnets rytme for at få det hele til at hænge bedre sammen, så kan det være nødvendigt at vække barnet. Er der tale om et barn der sover så fint som din datter, så er det ikke noget problem. Hun tager ikke skade af at få en times mindre søvn, den vil hun naturligt indhente, når hun så puttes senere igen ...
Modsat, hvis hun rent faktisk trives med at sove 2 lange lure dagligt, så behøver du ikke vække hende for at give hende 3 kortere lure - man skal aldrig ændre noget der i princippet fungerer :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske