Svar: Nattesøvn - 14 mdr.

7. januar 2010

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Emilies forældre

Som udgangspunkt tror jeg ikke, at Emilie kører om hjørner med jer .. :)

Det lyder dog som om at hun har lidt problemer med sin søvn-vågenrytme og det er her rigtig vigtigt at være opmærksom på hendes rytme hele dagen igennem, hvilket jeg kan høre at I også allerede er.

Vores døgn er inddelt i søvnfaser og vågenhedsfaser. Det vil sige perioder hvor hun sover og perioder hvor hun er vågen. En søvnfase betyder egentlig bare den periode som starter når hun er træt og falder i søvn og varer til hun spontant vågner op, fordi hun ikke har behov for at sove mere.

Hver søvnfase indeholder perioder hvor vi sover let og hvor vi sover tungt. Der vil naturligt i vores søvnmønster være en helt fast periode hvor vi sover lettere, hvor vi er mere årvågne. Ofte ligger dette tidspunkt omkring kl. 03 og det er derfor det ofte er lettere for os at stå op og gå ud at tisse osv. på det tidspunkt, end det f.eks. er at skulle stige op en time før vækkeuret ringer.

Det samme mønster har vi om dagen - vi er årvågne og aktive når vi vågner og op igennem formiddagen, frokost og så dykker vi igen midt på dagen. Her har vi brug for en powernap og hvis vi ikke får en så klarer vi det ofte med lidt sukker og en kop kaffe ... :o)

Der er altså en opvågning om natten mellem 02-04 og så er der et dyk igen om dagen ofte også mellem 14-16 ... Det hører med til vores døgnrytme, at det er sådan.

Der kan godt være en sammenhæng mellem jeres datters vågne periode om natten og hvornår hun sover om dagen. Der er, som du også selv er inde på, også en sammenhæng mellem hendes søvnindtag om dagen og hvordan hun sover om natten. Hvis hun sover for meget om dagen, vil hun naturligt have en kortere nattesøvn og nogle gange på den måde at nattesøvnen bliver afbrudt af en vågenperiode.

Hun har en alder nu, hvor hun nogle dage vil have behov for to lure og ...

Annonce

... andre dage vil kunne nøjes med kun en lur. De dage, hvor I lader hende sove om morgenen, hvor hun jo ofte sover rigtig godt, vil hun sandsynligvis kunne nøjes med kun en lur dagligt. De dage, hvor hun bliver vækket og har sovet rigtig dårligt om natten, vil hun have behov for en ekstra lur.

Jeg tænker også at jeres datter måske hører til de børn som sover lidt mindre end gennemsnittet og at I skal arbejde på at hun samlet set ikke sover mere end 2½ time i løbet af dagen. Det vil sige f.eks. 45 minutter formiddagslur og 1½ times middagslur, de dage hvor hun har brug for to lure og ellers så forsøge med kun en lur dagligt som ligger mellem 12-14. Hendes samlede søvnbehov på et døgn ligger måske omkring 13 timer.

Selvom rytmen bør være nogenlunde ens weekend og hverdag, for at hendes indre ur ikke skal blive helt forvirret, så skal I naturligvis forsøge også at lytte til hendes behov. Hvis hun efter en dårlig nat sover længe og det er weekend, så prøv at lade hende sove og vågne af sig selv og giv hende så en middagslur, når hun har brug for det. Sørg dog for at luren ikke bliver for lang og ikke ligger for sent på dagen og put hende så til natten i nogenlunde fornuftig tid som nu. Det kunne sagtens tænkes at en rytme med kun en lur dagligt på sigt ville gøre en ændring hos jer - fordi hun så kun får 'et peak' om natten, hvor hun vågner op og sover mere let og naturligt måske lettere ville kunne lulles til ro igen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sørg også for at hun får masser af mad og drikke dagen igennem, så det ikke er sådanne ting der gør at hun vågner og giv hende ikke mad om natten, når hun vågner. Det kan gøre at hun netop begynder at vågne, fordi hendes krop vendes til at have brug for at få noget at spise eller drikke netop der ...

Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, det lyder lidt som om at tiden også arbejder for jer :)

Rigtig meget held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os