Svar: Nattesøvn - 14 mdr.
7. januar 2010
Alder:
14 mdr.
Kære Emilies forældre
Som udgangspunkt tror jeg ikke, at Emilie kører om hjørner med jer .. :)
Det lyder dog som om at hun har lidt problemer med sin søvn-vågenrytme og det er her rigtig vigtigt at være opmærksom på hendes rytme hele dagen igennem, hvilket jeg kan høre at I også allerede er.
Vores døgn er inddelt i søvnfaser og vågenhedsfaser. Det vil sige perioder hvor hun sover og perioder hvor hun er vågen. En søvnfase betyder egentlig bare den periode som starter når hun er træt og falder i søvn og varer til hun spontant vågner op, fordi hun ikke har behov for at sove mere.
Hver søvnfase indeholder perioder hvor vi sover let og hvor vi sover tungt. Der vil naturligt i vores søvnmønster være en helt fast periode hvor vi sover lettere, hvor vi er mere årvågne. Ofte ligger dette tidspunkt omkring kl. 03 og det er derfor det ofte er lettere for os at stå op og gå ud at tisse osv. på det tidspunkt, end det f.eks. er at skulle stige op en time før vækkeuret ringer.
Det samme mønster har vi om dagen - vi er årvågne og aktive når vi vågner og op igennem formiddagen, frokost og så dykker vi igen midt på dagen. Her har vi brug for en powernap og hvis vi ikke får en så klarer vi det ofte med lidt sukker og en kop kaffe ... :o)
Der er altså en opvågning om natten mellem 02-04 og så er der et dyk igen om dagen ofte også mellem 14-16 ... Det hører med til vores døgnrytme, at det er sådan.
Der kan godt være en sammenhæng mellem jeres datters vågne periode om natten og hvornår hun sover om dagen. Der er, som du også selv er inde på, også en sammenhæng mellem hendes søvnindtag om dagen og hvordan hun sover om natten. Hvis hun sover for meget om dagen, vil hun naturligt have en kortere nattesøvn og nogle gange på den måde at nattesøvnen bliver afbrudt af en vågenperiode.
Hun har en alder nu, hvor hun nogle dage vil have behov for to lure og andre dage vil kunne nøjes med kun en lur. De dage, hvor I lader hende sove om morgenen, hvor hun jo ofte sover rigtig godt, vil hun sandsynligvis kunne nøjes med kun en lur dagligt. De dage, hvor hun bliver vækket og har sovet rigtig dårligt om natten, vil hun have behov for en ekstra lur.
Jeg tænker også at jeres datter måske hører til de børn som sover lidt mindre end gennemsnittet og at I skal arbejde på at hun samlet set ikke sover mere end 2½ time i løbet af dagen. Det vil sige f.eks. 45 minutter formiddagslur og 1½ times middagslur, de dage hvor hun har brug for to lure og ellers så forsøge med kun en lur dagligt som ligger mellem 12-14. Hendes samlede søvnbehov på et døgn ligger måske omkring 13 timer.
Selvom rytmen bør være nogenlunde ens weekend og hverdag, for at hendes indre ur ikke skal blive helt forvirret, så skal I naturligvis forsøge også at lytte til hendes behov. Hvis hun efter en dårlig nat sover længe og det er weekend, så prøv at lade hende sove og vågne af sig selv og giv hende så en middagslur, når hun har brug for det. Sørg dog for at luren ikke bliver for lang og ikke ligger for sent på dagen og put hende så til natten i nogenlunde fornuftig tid som nu. Det kunne sagtens tænkes at en rytme med kun en lur dagligt på sigt ville gøre en ændring hos jer - fordi hun så kun får 'et peak' om natten, hvor hun vågner op og sover mere let og naturligt måske lettere ville kunne lulles til ro igen.
Sørg også for at hun får masser af mad og drikke dagen igennem, så det ikke er sådanne ting der gør at hun vågner og giv hende ikke mad om natten, når hun vågner. Det kan gøre at hun netop begynder at vågne, fordi hendes krop vendes til at have brug for at få noget at spise eller drikke netop der ...
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, det lyder lidt som om at tiden også arbejder for jer :)
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske