Svar: Længere vågne perioder
29. december 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Pia
Det lyder meget fint, at din dreng er begyndt at afkorte sin dagssøvn, faktisk sover de fleste børn ikke mere end 45-60 minutter om formiddagen og så sover de så en lidt længere middagslur på ca 2 timer. Du skal altså regne med ca 3 timer samlet i løbet af dagen og måske endda lidt mindre, når din dreng sover fra ca 20 til 08/09 næste dag. Det er jo en nattesøvn på 12-13 timer ...
Det kan være en god idé at du vækker din dreng om morgenen, så han starter dagen tidligere og kommer op, når dagen rigtigt begynder. Det vil nemlig gøre det muligt for dig at få tilbudt ham mere mad, han kan nå både morgengrød og formiddagsmåltid inden han så skal sove formiddagslur. Hvis han sover til klokken er mellem 8-9 om morgenen, så rykker hele dagens rytme sig, hans middagslur bliver senere og senere og det vil naturligt kunne gøre det sværere for jer at få ham i seng i nogenlunde tid om aftenen .. Hvis I har det godt med at han først går til ro sen aften, så er det fint med mig - så må han jo i princippet gerne sove meget om dagen og sove længe om morgenen. Men hvis I gerne vil have ham i seng omkring kl. 20, så er det en god idé at dagen ikke starter for sent og at I søger for at følge en nogenlunde fast rytme dagen igennem.
Jeg har sendt dig en plan for dagen i et andet svar, hvor du kan se hvad du kan forvente omkring søvn i denne alder :)
Håber du kan bruge ovenstående videre - fortsat held og lykke:)
Rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske