Svar: Blefri i 6 mdr og tisser nu i bukserne

10. januar 2023

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

Kære Johanna

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dreng og dine tanker :)

Jeg kan godt forstå, at du tænker, om jeres dreng måske har en overaktiv blære - det du beskriver, kan godt lyde sådan. Ofte taler man dog ikke om overaktiv blære før efter 5 årsalderen, da man normalt ikke forventer, at børn yngre end 5 år har fuld blærekontrol.. heller ikke selvom jeres dreng har haft det indtil nu:)

Når det så er sagt, så tænker jeg, at med de symptomer jeres dreng har - at han holder sig til bristepunktet, og derfor pludselig næsten ikke kan nå toilettet, uden at der sker uheld, og at han samtidig også er begyndt at tisse meget hyppigt, som tegn på, at der kommer mindre portioner tis hver gang - så vil det være rigtig godt at hjælpe ham med at få lidt kontrol over vandladningerne igen.

Det betyder, at I skal gå tilbage til at hjælpe ham med faste toilettider - det vil sige, at han skal hjælpes ud på toilettet ca. hver 3 time, fordi I på den måde kan få trænet en mere viljestyret og bevidst kontrol af hans blære - og netop et 3 timers interval tænker jeg vil være realistisk. Det er normalt den tid, man forventer, at børn kan holde sig.

Toilettiderne bør ligge hensigtmæssigt i løbet af dagen f.eks. når I står op, og dagen begynder, og som det sidste før han skal i seng. De bør ligge i forbindelse med måltider, før han løber ud for at lege, før I kører op for at handler osv.. Så der bliver ilagt naturlige tissetidspunkter hele dagen igennem. Han skal ikke spørges, om han skal tisse, men skal tages i hånden og følges ud til toilettet "kom, vi skal lige tisse af, før vi kører".

I børnehaven er det vigtigt, at han ikke blot modtager en kollektiv besked, men at pædagogerne lige nu har et ekstra øje på ham og direkte til ham siger "du skal lige tisse, før du går ud", og på den måde både hjælper ham med at få det gjort, men også følger op ...

Annonce

... på, at han rent faktisk gør det.

Det sker nogle gange, når børn har været renlige gennem en periode, at det pludselig ikke er så interessant at gå på toilettet, og samtidig kan det være svært at gå ud af en leg - og komme tilbage igen. Der kan derfor godt ske det, at han leger rigtig godt i børnehaven, mærker tissetrang men overhører denne, fordi legen er mere spændende, og fordi han måske er bange for, at han ikke kan være med, hvis han går ud, så han holder sig. Der ligger naturligt en vigtigt pædagogisk opgave her - de skal hjælpe ham med at få tisset af, før børnene løber ud for at lege, og også være opmærksomme på, at hvis han er nødt til at gå ud af en leg, så kan han have brug for hjælp til at komme med tilbage i legen igen - hvilket naturligt gælder alle børn :)

Det er også vigtigt, at I hjælper ham med at bruge tid nok på toilettet, når han sidder der. I kan hjemme med fordel have en lille kasse med bøger, som I kan sidde og læse højt, når han skal tisse.. så han på den måde hjælpes med at tisse færdig og dermed hjælpes med at tømme blæren helt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

I skal også være opmærksomme, hvis han er begyndt at stå op, når han tisser. Det kan være betydeligt sværere for ham at tømme blæren, når han tisser stående. Derfor bør I opfordre ham til at sidde på toilettet, når han tisser - også selvom han måske synes det er sejt at stå op :)

Det er godt, at I har fået tid hos lægen - det vil være en god idé, hvis I kan aflevere en urinprøve, så I sikrer jer, at jeres dreng ikke har en blærebetændelse. Han kan naturligt godt holde sig, hvis det gør ondt at tisse.

Det er også vigtigt, at I sikrer, at han ikke har forstoppelsesproblemer, da det faktisk godt kan være en medvirkende årsag til, at børn pludselig får svært ved at holde sig og begynder at tisse i bukserne...

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med ham:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor