Svar: Renlighed - 2,5 årig dreng
21. august 2013
Alder:
2 år, 7 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev :)
I fortæller at jeres dreng "slet ikke viste nogen som helst interesse, eller sagde når han skulle tisse" og at I derfor har indført faste tissetider ... og det lyder faktisk som om at I er startet for tidligt. Selvom han er 2.5 år, så skal han være både fysiologisk og mentalt parat, og det bedste tidspunkt at træne renlighed på, er hvis han selv viser interesse for det - og det har han faktisk ikke gjort.
I princippet kan I godt blive ved med at sætte ham på toilettet og kan også "gøre ham renlig" ved at gøre det tit nok, så han naturligt kommer til at tisse på toilettet og ikke i bleen, men det er rigtig vigtigt at han selv har fornemmelsen for at han skal tisse. Han skal kunne fornemme tissetrang og nå at sige til før det sker.
Man kan sige at renlighed har 3 faser:
I første fase kommer han og beder om at få en ny tør ble på. Han registrerer altså at der tis i bleen og at den ikke er rar at have på.
I anden fase, oplever han at det sker - "nu tisser jeg?!" og er således bevidst om, hvad det er der sker og hvordan det føles.
I tredje fase, når han at sige til lige inden "mor jeg skal tisse" og I skynder jer af sted for at nå toilettet i tide.
Det lyder som om at jeres dreng lige nu er nået til eller ved at nå til fase to og det er naturligvis rigtig godt. Det lyder dog som om at han stadig har brug for tid til at finde ud af det.
Jeg synes det lyder fornuftigt at bibeholde de faste tissetider, så han stadig oplever at han kan tisse på toilettet, at det lykkes nogle gange, og at det er det, han nu skal. Det vil være rigtig fint at han har faste toilettider morgen og aften og 1-2 gange i løbet af dagen f.eks. i forbindelse med måltider og inden I kører ud for at handle eller lignende. Men han skal også have lidt ro ind imellem, hvor han en gang imellem selv har mulighed for at sige til og fornemme at det er nu. Og det er vigtigt at han stadig har ble på, så der ikke sker noget ved at han kommer til at tisse i bukserne, fordi han endnu ikke er helt opmærksom og klar.
Det er vigtigt at du ikke spørger om han skal tisse, for så vil han naturligt sige nej. Derfor er det vigtigt at du tager ham i hånden og følger ham på toilettet, som en helt naturlig del af det der sker i hverdagen - "kom vi skal lige ud og tisse inden vi kører". Det er en fast regel, der gælder for alle hjemme hos jer - I tisser før I tager nogen steder, for man ved aldrig, hvornår der lige er et toilet :)
Det vil være en rigtig god idé at læse bøger for ham om at smide bleen, så han bliver pejlet lidt ind på, at det forventes af ham og at det er noget alle skal på et tidspunkt. Netop for at få skabt lidt interesse for projektet :) Men I skal stadig give det tid og have tålmodighed.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske