Svar: Renlighed - 2,5 årig dreng

21. august 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med jer

Tak for jeres brev :)

I fortæller at jeres dreng "slet ikke viste nogen som helst interesse, eller sagde når han skulle tisse" og at I derfor har indført faste tissetider ... og det lyder faktisk som om at I er startet for tidligt. Selvom han er 2.5 år, så skal han være både fysiologisk og mentalt parat, og det bedste tidspunkt at træne renlighed på, er hvis han selv viser interesse for det - og det har han faktisk ikke gjort.

I princippet kan I godt blive ved med at sætte ham på toilettet og kan også "gøre ham renlig" ved at gøre det tit nok, så han naturligt kommer til at tisse på toilettet og ikke i bleen, men det er rigtig vigtigt at han selv har fornemmelsen for at han skal tisse. Han skal kunne fornemme tissetrang og nå at sige til før det sker.

Man kan sige at renlighed har 3 faser:

I første fase kommer han og beder om at få en ny tør ble på. Han registrerer altså at der tis i bleen og at den ikke er rar at have på.

I anden fase, oplever han at det sker - "nu tisser jeg?!" og er således bevidst om, hvad det er der sker og hvordan det føles.

I tredje fase, når han at sige til lige inden "mor jeg skal tisse" og I skynder jer af sted for at nå toilettet i tide.

Det lyder som om at jeres dreng lige nu er nået til eller ved at nå til fase to og det er naturligvis rigtig godt. Det lyder dog som om at han stadig har brug for tid til at finde ud af ...

Annonce

... det.

Jeg synes det lyder fornuftigt at bibeholde de faste tissetider, så han stadig oplever at han kan tisse på toilettet, at det lykkes nogle gange, og at det er det, han nu skal. Det vil være rigtig fint at han har faste toilettider morgen og aften og 1-2 gange i løbet af dagen f.eks. i forbindelse med måltider og inden I kører ud for at handle eller lignende. Men han skal også have lidt ro ind imellem, hvor han en gang imellem selv har mulighed for at sige til og fornemme at det er nu. Og det er vigtigt at han stadig har ble på, så der ikke sker noget ved at han kommer til at tisse i bukserne, fordi han endnu ikke er helt opmærksom og klar.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er vigtigt at du ikke spørger om han skal tisse, for så vil han naturligt sige nej. Derfor er det vigtigt at du tager ham i hånden og følger ham på toilettet, som en helt naturlig del af det der sker i hverdagen - "kom vi skal lige ud og tisse inden vi kører". Det er en fast regel, der gælder for alle hjemme hos jer - I tisser før I tager nogen steder, for man ved aldrig, hvornår der lige er et toilet :)

Det vil være en rigtig god idé at læse bøger for ham om at smide bleen, så han bliver pejlet lidt ind på, at det forventes af ham og at det er noget alle skal på et tidspunkt. Netop for at få skabt lidt interesse for projektet :) Men I skal stadig give det tid og have tålmodighed.

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor