Svar: Af med bleen om natten
11. juli 2013
Alder:
4 år, 3 mdr.
Kære Konni
Tak for dit brev :)
Det er helt naturligt og helt okay, at din dreng stadig har brug for ble om natten, og det er vigtigt at du ikke problematiserer dette eller forsøger at forcere ham til at undvære bleen - det skal nok komme på et tidspunkt, men det tager lidt tid.
Han har brug for at kunne sove godt om natten. Hvis ikke han får sin nattesøvn, så vil han ikke fungere særligt godt om dagen. Og det er vigtigt at du giver ham ble på, så han går trygt i seng og så han ikke vækkes unødigt, fordi han har tisset i sengen og det hele skal skiftes. Har han en tør ble om morgenen, så er det naturligvis rigtig dejligt, men det er ikke noget du skal forvente.
Man ved ikke helt hvorfor, men man ser ofte at drenge kan være lidt senere til at holde sig tørre om natten end piger. Det er dog stadig helt almindeligt at både piger og drenge har brug for ble om natten - og normalt er det ikke noget man gør noget ved, før barnet når skolealderen.
Vores evne til at holde os om natten sker via det antidiuretiske hormon, det nedsætter vores hormonproduktion om natten. Og det er derfor vi kan sove igennem uden at skulle tisse. Hos nogle børn er dette hormon længere tid om at virke - og derfor tisser de om natten. Det er derfor nødt til at tage den tid det tager, for det er noget barnet fysiologisk skal modnes til.
Nogle børn har også en blære, der ikke helt kan rumme den mængde urin, de producerer om natten og derfor tisser de i sengen. Andre børn sover så dybt, at de ikke mærker, at de skal tisse - og tisser derfor i sengen og vågner først, når det er sket. Og hos atter andre børn, så tager det lidt lang tid for blæren at sende signaler om tissetrang til hjernen og barnet vækkes derfor ikke. Man kan sige at forbindelsen til hjernen er endnu ikke så veludviklet, at hjernen kan vække barnet, så det kan nå at gå på toilet i tide ... igen alt sammen noget, som barnet skal modnes til.
Derfor skal du give din dreng tid, og du skal lade ham få ble på hver nat, så han kan sove trygt og få sin gode nattesøvn. Og så må tiden arbejde for jer. Han er stadig kun godt 4 år og det er helt okay at han har brug for ble om natten:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke - og rigtig god sommer!:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske