Svar: En anden drengs vilde leg

20. februar 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mette

Tak for dit brev og dit gode spørgsmål - egentlig handler det jo om, det meget vigtige - hvor går grænsen, for at opdrage på andres børn ..?

For det første skal du naturligvis prøve at vurdere om den opførsel du oplever hos den pågældende dreng, kun generer dig eller også generer din dreng. Hvis din dreng egentlig har det fint med måden de leger på, så behøver du ikke blande dig. Men hvis det drejer sig om situationer, hvor du føler at du er nødt til at gribe ind, så skal du gøre det. Det handler ikke om at give din søn ret eller fremstille den anden som "uopdragen", det handler blot om at lære begge børn, hvordan man opfører sig overfor den anden og leger sammen.

Hvis du f.eks. oplever at den anden dreng tager legetøj ud af din drengs hænder og din dreng bliver ked af det, så synes jeg at du skal gribe situationen, sætte dig ned på hug foran dem og tale med dem om, hvad der sker. Du skal sætte ord på, så de hører, hvad det de gør, gør ved den anden. Til din egen dreng kan du f.eks. sige "du bliver ked af det, når xx tager din bil fra dig, det er ikke rart", så han hører at du forstår ham og går ind i det der sker og til den anden dreng kan du sige "det er forkert at tage bilen fra andre, næste gang skal du prøve at spørge om du må låne den .." eller lignende, så begge børn lærer af situationen.

Prøv også nogle gange at hjælpe dem med at finde ud af at lege sammen, så det ikke er et spørgsmål om at de leger ved siden af hinanden og kæmper om de samme ting, men så du hjælper dem med at være med i legen begge to. Du kan give den ene den blå bil, den anden den røde bil og hjælpe dem med at bygge en bilbane, som de så kan kører med biler på og på den måde vise dem vejen til at lege sammen.

Det handler meget om at guide dem og vise dem ...

Annonce

... hvordan, mere end at det handler om at have fokus på at den anden altid gør det forkerte og din dreng det rigtige - på et andet tidspunkt er det sandsynligvis omvendt ... :)

Der er forskel på børn og nogle børn smider med ting og kan virke meget destruktive i deres leg, hvor andre børn leger mere stille og passer på deres ting. Og det er naturligt frustrerende, hvis man gentagende gange oplever at ens børns legeting ødelægges, hvis man har et barn som selv passer rigtig godt på sine ting. Der har du naturligvis også en forpligtelse til at hjælpe din dreng. Visse legeting skal måske sættes væk, når den pågældende dreng kommer - der er ting som ikke leges med, fordi de betyder for meget for din dreng og han vil blive for ked af det, hvis det går i stykker. Andre ting er han mindre følsom overfor.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og nogle gange skal du naturligvis også kunne sige "jeg vil ikke have du smider med legetøjet", ligesom du også skal sige "du skal sætte dig på stolen, når du spiser" eller "her må man ikke hoppe i sofaen" eller hvad regler I nu har hos jer. Når I har gæster og også børn på besøg, så skal de naturligvis lære hvad regler I har og du har som vært naturligvis ret til at melde dette ud, på en naturlig og pæn måde. Det vil sige altid give børnene en forklaring. Det er ikke særlig konstruktivt at sige "nej, det må du ikke", og så snakke med de andre. Det er bedre at guide og vejlede barnet i hvad der kan gøres i stedet og hvad der så er tilladt, så barnet stadig føler sig velkommen og også føler sig mødt. Børn har ikke noget imod regler, regler giver tryghed og retfærdighed og I må gerne have regler hos jer - men barnet skal naturligvis lære reglerne med anerkendelse for barnet og den udvikling barnet går igennem.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin