Svar: En anden drengs vilde leg
20. februar 2012
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev og dit gode spørgsmål - egentlig handler det jo om, det meget vigtige - hvor går grænsen, for at opdrage på andres børn ..?
For det første skal du naturligvis prøve at vurdere om den opførsel du oplever hos den pågældende dreng, kun generer dig eller også generer din dreng. Hvis din dreng egentlig har det fint med måden de leger på, så behøver du ikke blande dig. Men hvis det drejer sig om situationer, hvor du føler at du er nødt til at gribe ind, så skal du gøre det. Det handler ikke om at give din søn ret eller fremstille den anden som "uopdragen", det handler blot om at lære begge børn, hvordan man opfører sig overfor den anden og leger sammen.
Hvis du f.eks. oplever at den anden dreng tager legetøj ud af din drengs hænder og din dreng bliver ked af det, så synes jeg at du skal gribe situationen, sætte dig ned på hug foran dem og tale med dem om, hvad der sker. Du skal sætte ord på, så de hører, hvad det de gør, gør ved den anden. Til din egen dreng kan du f.eks. sige "du bliver ked af det, når xx tager din bil fra dig, det er ikke rart", så han hører at du forstår ham og går ind i det der sker og til den anden dreng kan du sige "det er forkert at tage bilen fra andre, næste gang skal du prøve at spørge om du må låne den .." eller lignende, så begge børn lærer af situationen.
Prøv også nogle gange at hjælpe dem med at finde ud af at lege sammen, så det ikke er et spørgsmål om at de leger ved siden af hinanden og kæmper om de samme ting, men så du hjælper dem med at være med i legen begge to. Du kan give den ene den blå bil, den anden den røde bil og hjælpe dem med at bygge en bilbane, som de så kan kører med biler på og på den måde vise dem vejen til at lege sammen.
Det handler meget om at guide dem og vise dem hvordan, mere end at det handler om at have fokus på at den anden altid gør det forkerte og din dreng det rigtige - på et andet tidspunkt er det sandsynligvis omvendt ... :)
Der er forskel på børn og nogle børn smider med ting og kan virke meget destruktive i deres leg, hvor andre børn leger mere stille og passer på deres ting. Og det er naturligt frustrerende, hvis man gentagende gange oplever at ens børns legeting ødelægges, hvis man har et barn som selv passer rigtig godt på sine ting. Der har du naturligvis også en forpligtelse til at hjælpe din dreng. Visse legeting skal måske sættes væk, når den pågældende dreng kommer - der er ting som ikke leges med, fordi de betyder for meget for din dreng og han vil blive for ked af det, hvis det går i stykker. Andre ting er han mindre følsom overfor.
Og nogle gange skal du naturligvis også kunne sige "jeg vil ikke have du smider med legetøjet", ligesom du også skal sige "du skal sætte dig på stolen, når du spiser" eller "her må man ikke hoppe i sofaen" eller hvad regler I nu har hos jer. Når I har gæster og også børn på besøg, så skal de naturligvis lære hvad regler I har og du har som vært naturligvis ret til at melde dette ud, på en naturlig og pæn måde. Det vil sige altid give børnene en forklaring. Det er ikke særlig konstruktivt at sige "nej, det må du ikke", og så snakke med de andre. Det er bedre at guide og vejlede barnet i hvad der kan gøres i stedet og hvad der så er tilladt, så barnet stadig føler sig velkommen og også føler sig mødt. Børn har ikke noget imod regler, regler giver tryghed og retfærdighed og I må gerne have regler hos jer - men barnet skal naturligvis lære reglerne med anerkendelse for barnet og den udvikling barnet går igennem.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske