Brev:
En anden drengs vilde leg
20. februar 2012
Alder:
2 år, 3 mdr.
En anden drengs vilde leg
Kære Helen,
Jeg er meget interesseret i at høre dit syn på denne situation. Denne gang handler det ikke om S., men en anden dreng, som er ca. seks måneder ældre.
Vi har jævnligt legeaftaler med denne dreng, hans mor og lillebror, samt en jævnaldrende pige og hendes mor. Den anden dreng er ret voldsom i sin leg, træder på tingene, tager ting ud af hænderne på især min søn (der som regel ikke stritter så meget imod), kaster med ting og er meget højrystet. Drengens mor har ofte travlt med sit andet barn og ser ikke altid, hvad hendes søn gør.
Når vi er hos dem eller den anden mor, gør jeg som regel ingenting. Jeg kan se, at min søn bliver ked af det, når den anden dreng tager de ting, som han leger med, men jeg har ofte held med at aflede ham til nogle andre legesager.
Problemet opstår, når de er hos os. Jeg er ked af at se den måde, som den anden dreng behandler min søns legesager. Jeg tror ikke, at de som sådan kan gå i stykker, men det er ikke sådan, at jeg opdrager min søn til omgås specielt andres ting. S. er helt anderledes forsigtig med sine ting, og kommer han en sjælden gang til at kaste med noget i iver eller arrigskab, får han at vide, at det er ikke okay, og det forstår han godt.
Jeg er meget i tvivl om, hvordan jeg skal forholde mig i forhold til den anden dreng. Hans mor irettesætter ham, når hun ser, at han ikke behandler tingene ordentligt, men det er som sagt ikke altid, at hun gør. Jeg bliver også træt af at se ham tage min søns egne legesager ud af hænderne på ham.
Hvad synes du er en god måde at reagere på? Jeg kommer godt ud af det med moren, men har egentlig ikke ret meget lyst til at have dem her hos os, selvom vi skiftes til at mødes hos hinanden. Jeg vil have det rigtigt svært ved at opdrage på det andet barn, selvom jeg ikke synes, at det er en okay måde at opføre sig på.
Jeg glæder mig til at høre dine tanker.
Med venlig hilsen
Mette