Svar: Trykudligning, spise sand, overvægt og mørklægningsgardiner

18. maj 2008

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Sørøverens mor

Tillykke med din beslutning om at blive privat dagplejer, det lyder som om at det er rigtig godt for hele jeres familie:o)

Nu er jeg jo ikke øre-næse-halslæge og min viden omkring udviklingen af det indre øre er således begrænset. Det er rigtigt at små børn ikke kan trykudligne og derfor kan få problemer med smerter i ørerne, når man f.eks. skal lande med fly. Til de mindste børn er det en god idé at amme eller give flaske eller måske en sut, for at få dem til at synke, fordi det at synke kan hjælpe på trykket i mellemøret. Vi voksne kan ofte trykudligne ved at holde os for næsen og presse luften ud af næsen samtidig - den modstand vi får, det klik vi laver er trykudligningen og presset forsvinder.

Børn vil indtil 3-4 års alderen normalt ikke kunne finde ud af dette og kan derfor være svære at hjælpe på denne måde. Man kan nogle gange på børn i netop 3-4 års alderen forsøge med en næseballon som købes på apoteket. Det kan hjælpe dem til at udligne trykket.

Spædbørn mangler så vidt jeg ved ikke det eustachiske rør, men der kan se en aflukning af det eustachiske rør, der normalt sørger for at der kommer luft til mellemøret og når dette sker, får barnet smerter.

Med hensyn til at spise sand, så kan det naturligvis ikke anbefales og man skal forsøge at aflede barnet og få det til at interessere sig for noget andet og lære det at lege med sandet i stedet for at spise det. Man kan jo godt lære hende at spise sand er forkert, ligesom hun heller ikke skal spise snegle, regnorme eller andet, men i stedet lære at lege, studere og ...

Annonce

... undersøge på anden vis.

Samtidig er der dog også en grund til at vi ved, hvordan sand smager, du kender sikkert også smagen af rustent jern, viskelæder og andet og det er jo fordi vi har haft det i munden... Men at smage og finde ud af at det ikke skal spises er også noget andet end at skovle det ind i munden og tro at det er sådan man skal gøre .. så jeg synes ikke du skal lade din datter spise sand, men i stedet motivere hende til at lege med det og så give hende noget andet at spise og smage på, hvis hun har behov for det.

Børn der bliver ammet 100% vil normalt tage rigtig meget på i starten og deres vækstkurve vil gå anderledes end børn der tilbydes flaske. Det betyder at nogle børn, trods en fødselsvægt på 3500g vil veje 10 kg eller mere inden de er ½ år og det er helt okay, når de bliver ammet. Vægten vil som regel stagnere i takt med at barnet så nærmer sig 12 måneders alderen. Der er således ikke nogen restriktioner i forhold til ammebørn, ligesom der kan være i forhold til børn der får flaske, når man taler risiko for overvægt.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Mørklægningsgardiner er godt for nogen og bestemt ikke for andre. Det afhænger helt at barnet og hvordan man har det. Nogle børn vågner jo meget tidligt og kan man få barnet til at sove 1 time længere fordi rummet er mørt, så er det jo dejligt for hele familien. Andre børn har ingen problemer med at solen står op og dagen begynder, de sover fint selvom det bliver lyst og så er der ingen problemer i det.

Der er altså ingen faste regler for dette, det er fuldstændig individuelt:o)

Fortsat held og lykke med det hele:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder