Brev:
Trykudligning, spise sand, overvægt og mørklægningsgardiner
18. maj 2008
Alder:
9 mdr.
Trykudligning, spise sand, overvægt og mørklægningsgardiner
Hej Helen.
Allerførst tak for din hjælp sidst, som var medvirkende til, at jeg sagde mit job op og blev privat dagplejer. En beslutning som vi alle i den lille familie har det rigtig godt med.
Denne gang har jeg fire korte spørgsmål, som forhåbentlig også kun kræver korte svar:
- Hvor gamle skal børn være, før de kan udligne trykket i ørerne, når en flyver letter eller lander? Jeg har hørt, at de ikke har det eustakiske rør fra fødslen?! Jeg har oplevet spædbørn skrige, så det gjorde ondt helt ind i hjertet, og har også selv oplevet, hvor ondt det gør at lette/lande med stoppede ører, så jeg vil helst undgå at flyve med min datter indtil hun kan udligne trykket - og ikke gøre det ved at skrige...
- Er det farligt at spise sand? Min datter smager ivrigt på det. Også oven på en stor frokost... Heldigvis er hun ikke så skrap til at få det ind i munden endnu, så det bliver mest til leg...Men er det noget jeg bør stoppe hende i? Hvis det ikke ligefrem er farligt, så synes jeg jo, at hun skal have lov at undersøge...
- Kan børn under et år - og som ikke får flaske, men kun bryst - blive overvægtige? Jeg har hørt noget om, at de kan udvikle "fedtceller" som vil huske overvægten, og de celler vil forsøge at "fylde sig med fedt" senere i barnets liv og derved gøre det overvægtigt?
- Vil du anbefale mørklægningsgardiner eller ej? Jeg tænker, at det er godt at lære at falde i søvn også en lys sommeraften, når man nu bor et sted, hvor der findes lyse nætter...
Tak for din hjælp også denne gang.
Mange hilsner,
Sørøverens mor