Trykudligning, spise sand, overvægt og mørklægningsgardiner

18. maj 2008

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Trykudligning, spise sand, overvægt og mørklægningsgardiner

Hej Helen.

Allerførst tak for din hjælp sidst, som var medvirkende til, at jeg sagde mit job op og blev privat dagplejer. En beslutning som vi alle i den lille familie har det rigtig godt med.

Denne gang har jeg fire korte spørgsmål, som forhåbentlig også kun kræver korte svar:

- Hvor gamle skal børn være, før de kan udligne trykket i ørerne, når en flyver letter eller lander? Jeg har hørt, at de ikke har det eustakiske rør fra fødslen?! Jeg har oplevet spædbørn skrige, så det gjorde ondt helt ind i hjertet, og har også selv oplevet, hvor ondt det gør at lette/lande med stoppede ører, så jeg vil helst undgå at flyve med min datter indtil hun kan udligne trykket - og ikke gøre det ved at skrige...

- Er det farligt at spise sand? Min datter smager ivrigt på det. ...

Annonce

... Også oven på en stor frokost... Heldigvis er hun ikke så skrap til at få det ind i munden endnu, så det bliver mest til leg...Men er det noget jeg bør stoppe hende i? Hvis det ikke ligefrem er farligt, så synes jeg jo, at hun skal have lov at undersøge...

- Kan børn under et år - og som ikke får flaske, men kun bryst - blive overvægtige? Jeg har hørt noget om, at de kan udvikle "fedtceller" som vil huske overvægten, og de celler vil forsøge at "fylde sig med fedt" senere i barnets liv og derved gøre det overvægtigt?

- Vil du anbefale mørklægningsgardiner eller ej? Jeg tænker, at det er godt at lære at falde i søvn også en lys sommeraften, når man nu bor et sted, hvor der findes lyse nætter...

Tak for din hjælp også denne gang.

Mange hilsner,
Sørøverens mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland