Svar: Tommelfinger

26. februar 2004

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Allerede under graviditeten ligger det lille barn og øver sig i at sutte og bruger her sin tommelfinger. Det er derfor helt naturligt at mange børn foretrækker deres tommelfinger frem for en sut og i mange tilfælde kan den også være lige så god.

Spørger man tandlægerne er de ikke så glade for at børn sutter på tommelfinger, da den kan medføre at barnet ændrer tandstatus og f.eks. får overbid, men som regel skal barnet dog sutte meget og længe på finger, for at dette bliver et problem.

Derudover så kan man sige at det at sutte på tommelfinger er mindre hygiejnisk og det er sværere at få barnet til at holde op med dette, i forhold til at stoppe med en sut, da tommelfingeren jo altid er lige ved hånden og derfor nærliggende at bruge.

Når jeres datter sutter på sin finger, så er det fordi det har en beroligende effekt, på samme måde som al mulig anden sutten. Det giver hende en følelse af tryghed og for hende er det helt naturligt.

Skal man holde sig til tandlægernes råd, så kan det være en fordel at tilbyde barnet en sut i stedet. Jeres datter er dog ved at være så gammel at der ikke er grund til at introducere en sådan på nuværende tidspunkt, men det kunne måske være et forsøg ...

Annonce

... værd.

Jeg er helt sikker på at hendes tiltagende sutten på finger også hænger sammen med at hun er blevet storesøster. Nogle børn reagerer med at gøre sig yngre end de er, når de kommer en lille ny. Sørg for at inddrage jeres datter så meget som muligt i de dagligdags ting, så hun føler sig stor og værdsat. Hun kan f.eks. hjælpe med at dække bord, hjælpe til med at finde vaskefad og tøj frem til den lille og sidde ved siden af og få læst historie, når den lille ammes.

I skal ikke tvinge hende til ikke at sutte på finger eller begynde at give hende forskellige ingredienser på fingeren som smager dårligt - jeg tror ikke på at det virker. Når hun sutter på finger så ved hun at hun får jeres opmærksomhed. Jeg tror derfor det virker bedre at give hende opmærksomheden og trygheden på en anden måde, så behovet for dette bliver dækket.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

I kan også forsøge at introducere en 'tryghedsbamse' eller lignende i stedet og så på en rolig måde minde hende om at hun har totten i munden og kan hente bamse i stedet.

Derudover vil jeg sige at hun sandsynligvis vil vokse fra det. Hendes fingre tager ikke skade og de skal nok blive 'normale', når hun holder op med at sutte.

Held og lykke med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre