Svar: Fladt baghoved - 5 måneder

28. december 2023

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Det er rigtig godt, at I har fået jeres drengs spændinger behandlet, og at I også kan fornemme, at det har hjulpet på den skævhed af kraniet, som I oplevede begyndte at komme. Det er super!

Spændinger i nakken kan gøre, at barnet foretrækker at dreje hovedet i en bestemt retning, og det kan føre til en ensidig belastning af kraniet, hvilket så resulterer i en fladere form i den ene side. Dette kan være relateret til tilstanden torticollis, som kan forårsage asymmetri i musklerne i den ene side af nakken - jeg ved ikke, om dette har været tilfældet hos jer?

Det er også rigtig godt, at I stadig lægger jeres dreng så meget som muligt på maven, fordi der i denne stilling ikke er noget pres på hans hoved. Hans hoved kan blive fladt, hvis han ligger meget på ryggen, og derfor er det netop vigtigt, at han er på maven så meget som muligt, når han er vågen.

Derudover skal du være opmærksom på fortsat at dreje hans hoved, når han sover, så hovedet ikke altid hviler på baghovedet, men drejes skiftevis til venstre og højre. Det er naturligt svært at styre dette med den alder han har nu, men prøv:)

Du skal også være opmærksom på at du bør minimere hans tid i f.eks. skråstol eller autostol. Når han ligger her, så får han også et pres på baghovedet. Autostolen bør derfor kun bruges i bilen, og skråstol bør helt undværes.

Jeg kan ikke ud af dit brev se, om du ammer eller giver flaske, men hvis du giver flaske, så vær opmærksom på, hvordan du sidder, når du tilbyder ham flasken. Det er også vigtigt, at han her ligger på en måde, hvor der ikke er et unødigt pres på hans baghoved. Det er bedre, hvis han også her ligger med hovedet skiftevis på højre og venstre arm, end at han f.eks. ...

Annonce

... ligger med hovedet direkte og fladt på ammepude eller lignende.

Du har helt ret i, at når han begynder at kunne sidde i f.eks. højstol, så vil der ikke længere være samme pres på hovedet. Derudover så vil han naturligt blive mere mobil og i stand til på egen hånd at udforske verden omkring sig. Det vil naturligt ændre hovedets position og reducere et ensidigt pres.

Det, at han begynder at kunne sidde og senere også kravle vil også gøre, at hans nakke- og rygmuskler bliver styrket, og det vil igen kunne hjælpe med at reducere en skævhed og fremme en mere symmetrisk hovedform. Når det så er sagt, så er det dog stadig vigtigt, at du lige nu fortsætter med at gøre alt, hvad du kan, for at fjerne pres fra hans baghoved.

Jeg tænker også, at det kunne være en god idé at få ham vurderet igen. Da han tidligere har haft glæde af behandling - går ud fra at behandlingen er foretaget af en fysioterapeut - så kunne det være en idé at få ham/hende til at undersøge jeres dreng igen.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg ved ikke, om jeres dreng har haft torticollis, men jeg tænker, at uanset hvad, så er det en god idé at sikre sig, at han har den rigtige bevægelighed i sine hals- og nakkemuskler, og måske kan I få nogle nye øvelser, som vil være gode for ham og de udfordringer, som I oplever netop nu.

Hvis der er tale om torticollis, så vil tidlig behandling ofte have en positiv effekt - man vil ofte se forbedringer inden for få måneder. Men sværhedsgraden kan også spille ind, og i nogle tilfælde kan torticollis give længerevarende ubalance i musklerne og derfor kræve længere tids behandling. Derfor er det en god idé, at I lige får jeres dreng tjekket igennem igen.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig god jul og godt nytår :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

26. december 2023 | Diverse | 4 mdr.

Skrig og hyl ved påklædning

Hej Helen Rigtig glædelig jul til dig og din familie :) Min dreng er nu...

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet