Svar: Fladt baghoved - 5 måneder
28. december 2023
Alder:
5 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, at I har fået jeres drengs spændinger behandlet, og at I også kan fornemme, at det har hjulpet på den skævhed af kraniet, som I oplevede begyndte at komme. Det er super!
Spændinger i nakken kan gøre, at barnet foretrækker at dreje hovedet i en bestemt retning, og det kan føre til en ensidig belastning af kraniet, hvilket så resulterer i en fladere form i den ene side. Dette kan være relateret til tilstanden torticollis, som kan forårsage asymmetri i musklerne i den ene side af nakken - jeg ved ikke, om dette har været tilfældet hos jer?
Det er også rigtig godt, at I stadig lægger jeres dreng så meget som muligt på maven, fordi der i denne stilling ikke er noget pres på hans hoved. Hans hoved kan blive fladt, hvis han ligger meget på ryggen, og derfor er det netop vigtigt, at han er på maven så meget som muligt, når han er vågen.
Derudover skal du være opmærksom på fortsat at dreje hans hoved, når han sover, så hovedet ikke altid hviler på baghovedet, men drejes skiftevis til venstre og højre. Det er naturligt svært at styre dette med den alder han har nu, men prøv:)
Du skal også være opmærksom på at du bør minimere hans tid i f.eks. skråstol eller autostol. Når han ligger her, så får han også et pres på baghovedet. Autostolen bør derfor kun bruges i bilen, og skråstol bør helt undværes.
Jeg kan ikke ud af dit brev se, om du ammer eller giver flaske, men hvis du giver flaske, så vær opmærksom på, hvordan du sidder, når du tilbyder ham flasken. Det er også vigtigt, at han her ligger på en måde, hvor der ikke er et unødigt pres på hans baghoved. Det er bedre, hvis han også her ligger med hovedet skiftevis på højre og venstre arm, end at han f.eks. ligger med hovedet direkte og fladt på ammepude eller lignende.
Du har helt ret i, at når han begynder at kunne sidde i f.eks. højstol, så vil der ikke længere være samme pres på hovedet. Derudover så vil han naturligt blive mere mobil og i stand til på egen hånd at udforske verden omkring sig. Det vil naturligt ændre hovedets position og reducere et ensidigt pres.
Det, at han begynder at kunne sidde og senere også kravle vil også gøre, at hans nakke- og rygmuskler bliver styrket, og det vil igen kunne hjælpe med at reducere en skævhed og fremme en mere symmetrisk hovedform. Når det så er sagt, så er det dog stadig vigtigt, at du lige nu fortsætter med at gøre alt, hvad du kan, for at fjerne pres fra hans baghoved.
Jeg tænker også, at det kunne være en god idé at få ham vurderet igen. Da han tidligere har haft glæde af behandling - går ud fra at behandlingen er foretaget af en fysioterapeut - så kunne det være en idé at få ham/hende til at undersøge jeres dreng igen.
Jeg ved ikke, om jeres dreng har haft torticollis, men jeg tænker, at uanset hvad, så er det en god idé at sikre sig, at han har den rigtige bevægelighed i sine hals- og nakkemuskler, og måske kan I få nogle nye øvelser, som vil være gode for ham og de udfordringer, som I oplever netop nu.
Hvis der er tale om torticollis, så vil tidlig behandling ofte have en positiv effekt - man vil ofte se forbedringer inden for få måneder. Men sværhedsgraden kan også spille ind, og i nogle tilfælde kan torticollis give længerevarende ubalance i musklerne og derfor kræve længere tids behandling. Derfor er det en god idé, at I lige får jeres dreng tjekket igennem igen.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig god jul og godt nytår :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske