Fra lur til ingen

28. december 2023

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

Fra lur til ingen

Kære Helen.

Vores dreng på 31 måneder dropper nogle gange luren i vuggestuen. Herhjemme kan vi godt trille ham i søvn på 30 minutter, men så vil han ikke sove før 22:00 om aftenen.

Lure i vuggestuen er typisk 1-1,5 time. Herhjemme 2-3 timer.

Storebror puttes til 20:00 så det fungerer bare bedst, at de kan følges ad til put, da de nægter, hvis ikke den anden også skal.

Når vi springer luren over herhjemme ender han ofte med at falde i søvn af sig selv lige inden aftensmaden/sen eftermiddag.

Vi har prøvet at give ham 1,5 times lur, frem for at lade ham vågne af sig selv. Det virkede fint med storebror, men lillebror græder ret meget over at blive vækket.

Vi har prøvet i dag - dvs. en enkelt gang - når han faldt i søvn sen eftermiddag, at kun give ...

Annonce

... ham 45 minutter. Det fungerede overraskende godt, men det kunne være held.

Her i ferien har det skubbet sig lidt, så han sover typisk 22:00 - 07:00. Men meget forskelligt alt efter dagsprogrammet og lur.

Han er i øvrigt 5 uger præmatur, vejede 2.000. Vuggestuen kendetegner ham som forsigtig, sensitiv og svært ved skift. (Vi kan ikke selv vurdere det udfra en normal-skala fordi storebror er ekstremt sensitiv).

Godt med sprogligt men ret bagud motorisk med en “doven” og let underudviklet venstre side, og fysioterapeut har anbefalet henvisning til neuropædiatrien.

Som lille sov han meget lidt og meget dårligt (2 x 30 min om dagen fra måske 3-10 måneder, og også dårligt om natten. Den fase er heldigvis forbi og vi fandt aldrig ud af hvorfor).

Hilsen mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. juli 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Søskendejalousi - 2 år, 5 mdr.

Hej Helen. Min datter på 2,5 år reagerer utrolig voldsomt på at have fået en...

23. juli 2024 | Renlighed | 2 år, 7 mdr.

Påmindelser om toiletbesøg?

Hej Helen! Mange tak for svaret på mit sidste spørgsmål! Nu står vi...

10. juli 2024 | Udvikling | 2 år, 6 mdr.

Sensitiv - 2 år, 6 mdr.

Hej Helen. Har det seneste stykke tid gået med bekymring om, om der mon er...

18. juni 2024 | Sovevaner | 2 år, 4 mdr.

Hårpilleri

Kære Helen, Min mand og jeg er forældre til en fuldstændig fantastisk pige...

13. juni 2024 | Diverse | 2 år, 6 mdr.

Mistrivsel i vuggestue

Kære Helen. Min datter på 2 år og 6 måneder går i en vuggestue med cirka 25...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder