Svar: Fra lur til ingen

28. december 2023

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dreng :)

Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 2.5 år er ca. 12 ½ times søvn i døgnet. At der er tale om et gennemsnit betyder, at nogle børn sover lidt mere og andre sover lidt mindre. Du fortæller, at lillebror generelt ikke har sovet særlig meget, så for ham er søvnbehovet måske 11.5-12 timer. Det vil i hvert fald passe med, at han ofte sover fra 22 til 07 og dermed får derfor ca. 9 timers søvn om natten, og derudover sover han hjemme så ofte 2-3 timer til middag. Samlet set, får han altså sit søvnbehov dækket.

Jeg kan dog sagtens følge jer i, at det vil være bedre at han sov en kortere lur midt på dagen og i stedet sov længere om natten - så han kunne komme tidligere i seng om aftenen. Og måden man normalt gør dette på er ofte ved at putte ham kl. 22 og gradvist så rykke hans puttetidspunkt frem. I stedet for at putte ham kl 22, så puttes han kl 21.45, 21.30, 21.15, 21.00 osv. Indtil man rammer et for ham udregnet passende puttetidspunkt.

Samtidig med at man gør dette, så er det meget vigtigt at holde fast i dagsrytmen. Det betyder, at han stadig skal op til samme tid om morgenen og sove middagslur af en fast varighed. Selvom han har sovet sent, så skal han ikke sove længere om morgenen, og hans middagslur skal ikke forlænges - for det er ikke om dagen, at søvnen skal forlænges, det er om aftenen. Derfor skal man holde dagsrytmen og som sagt gradvist putte ham tidligere og tidligere om aftenen.

Normalt vil man også anbefale, at I afkorter middagsluren gradvist. Altså i takt med at han puttes tidligere og tidligere om aftenen, så afkortes middagsluren tilsvarende. I takt med, at nattesøvnen forlænges, vil de fleste børn af sig selv begynde at vågne tidligere og tidligere af deres middagslur, så vækning af luren ikke længere er nødvendig. Det er ofte kun nødvendigt i begyndelsen.

Denne metode kan I sagtens forsøge hos jer. Når det så er sagt, så har I lidt den udfordring, at han jo sover meget forskelligt - hjemme sover han ofte 2-3 timer til middag og i vuggestuen ofte 1.1.5 time. Det er et meget stort spring, hvilket gør det ekstra svært at holde en fast dagsrytme, og jeg forstår derfor godt, at I hjemme har forsøgt at vække ham efter. 1.5 times ...

Annonce

... middagslur. Det tænker jeg også fint kan forsvares, når han sover godt på denne måde i hverdagene.

Når det ikke fungerer, så hænger det sandsynligvis sammen med, at efter ca. 90 minutters søvn har nået et dybere søvnstadie, og det er derfor sværere at vække ham. Når han vækkes fra den dybe søvn, så kan man opleve det som kaldes "søvninerti", hvilket resulterer i, at han er groggy og ikke vågner udhvilet. Når I vækker ham efter 45 minutter, så vækkes han derimod i et let søvnstadie, og det gør det lettere for ham at vågne op og føle sig mere veludhvilet - selvom han faktisk kun har sovet halvdelen af, hvad den anden lur har givet ham.

Jeg tænker ikke, at I skal springe middagsluren over. Det er stadig rigtig godt, hvis han får sin middagslur og det afbræk, som luren giver ham midt på dagen. Men jeg tænker, at det er en god idé at afkorte middagsluren. Og I kan godt forsøge at vække ham efter ca. 45 minutter, for at se om det gør en forskel hos jer. Måske vil det i løbet af få dage føre til, at han faktisk begynder at kunne blive puttet omkring kl 20 og ikke først kl. 22. Det tænker jeg er et forsøg værd.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Men, hvis det ikke virker, så er løsningen, at I putter ham kl. 22 og gradvist rykker puttetidspunktet frem - samtidig med at dagsøvnen så afkortes tilsvarende gradvist. Det vil ofte være nødvendigt at flytte puttetidspunktet om aftenen frem over flere dage, så I et par aftener f.eks. putter ham kl 21.30, den 3. aften er han så klar til putning allerede kl. 21, men aftenen efter puttes han lidt senere f.eks. 21.15. Sådan lidt frem og tilbage vil ofte være nødvendigt.

Samtidig kan det godt tage 5-6 uger at ændre på en sådan rytme, og det er under forudsætning af, at han ikke bliver syg eller at der ikke sker store skift i hans liv undervejs. Det er derfor noget, som kræver både tid og tålmodighed, og man skal vide, hvad man gør. Det betyder også, at I skal samarbejde med vuggestuen omkring det. Fordelen hos jer er dog, at han i vuggestuen ofte sover kortere dagslur, end han gør derhjemme, og fremadrettet må han meget gerne få en rytme, hvor han f.eks. sover 1-1.5 time til middag og så sover ca. 11 timer om natten.

Jeg håber, at I kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke med det projekt:)

Rigtig glædelig jul og godt nytår:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin