Hysterisk ved puttetid

29. december 2023

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

Hysterisk ved puttetid

Kære Helen.

Tak for dit svar til mit forrige brev. Nu skriver jeg igen fordi situationen har udviklet sig og jeg er i tvivl om vi har brug for hjælp eller det er helt normalt for en 3-årig.

Vi har 3 børn:
E på 3 år, 1 mdr
S og T på 16 mdr

Dig og pædagogerne i børnehaven hjalp os med at forstå at E måske har en form for stress og har manglet opmærksomhed fra sine forældre efter at tvillingerne er kommet. Vi har haft det enormt hårdt med 3 små børn og ingen familie i nærheden og meget af det er desværre bare et vilkår. Men det kan E jo godt mærke.

Hun kan sagtens være en glad og sød pige om dagen, på de gode dage.
I samarbejde med pædagogerne har vi lagt en plan og vi syntes det gik bedre. Hun har fået ble på igen hvilket hun virker glad for - hun er blevet lidt mere mad-modig herhjemme - og hun er blevet en større drillepind end hun var før, så vi syntes det gik bedre. Men så blev det juleferie. Puuuuha.

Det er længe siden at E har haft hysteriske anfald og night terror. Men det har hun igen. Om natten kan man slet ikke nå ind til hende. Vi eskalerer tingene ved at snakke eller røre ved hende. Det bedste vi kan gøre er at tysse på hende lige så stille i nærheden indtil hun selv går i seng igen. Om dagen ligner det lidt night terror hvor berøring gør det værre. Men det er lidt nemmere at distrahere hende med noget andet.
Det var værst omkring den 25.-26. Hvor bedste var taget hjem og vi ‘bare’ var mor og far og børnene.

Vi fik først meget svært ved at lægge hende i seng fra omkring den 22.-23.
Det er som om hun pludseligt var bange for at komme ind i seng.
Det skal lige siges at hun sover på værelse med sin søster S på 16 mdr, som nu bliver puttet først for at vi kan have lidt alene tid med E bagefter. Vi tænker de 30 minutter er vigtige for hende - vigtigere end at læse historie inde ved sengen.
Men det betyder at E får læst historie uden for værelset og bagefter skal gå ind og sove i et mørkt værelse.

Vi tænkte hun måske var blevet bange for mørke? Når jeg spørger hende hvad hun er bange for, svarer hun ikke - når jeg spørger om hun er bange for mørket, svarer hun ikke. Men hun vil gerne have lyset tændt. Og døren skal være lukket så katten ikke kommer ind.

Hun er ikke bange for vores kat om dagen men lige siden ...

Annonce

... hun kunnet snakke, har hun fortalt om vores kat når hun har haft mareridt, og hun er bange for at han kommer ind om natten. Så vi forsikrer hende ofte om hvor han er - vi har ikke indtryk af at det er ham hun er bange for lige nu. (Der har været en fase tidligere med frygt for katten, myrer og edderkopper)

Vi har ikke haft travlt med at give hende en større seng da hun er lav af sin højde og tremmesengen fungerede fint. Men vi besluttede den 25. at samle hendes nye seng (som vi havde til at stå), så hun selv kan gå ud af sengen om natten hvis hun blev bange.
Det virkede hun glad for og det har stoppet night terror. Hun går lidt i søvne ind i mellem, men hun sidder bare lidt på børnesofaen nu, og går så i seng igen.

Hun har også færre hysteriske anfald. Hun havde et enkelt idag, d. 28. Men ellers har det hjulpet.

Men vi har stadig meget svært ved at putte hende. Vi tænder et lille lys inde på værelset. Hun går selv derind og sidder lidt ved siden af sengen og så løber hun ud igen og ind i stuen. Her svarer hun ikke længere på spørgsmål. Hun svarer mig ikke når jeg spørger om jeg skal sidde inde ved hende eller ligge i sengen sammen med hende.
Hvis vi bærer hende derind imod hendes vilje så bliver hun hysterisk og kæmper og løber ud igen.

Hvis vi tager det i hendes tempo, og venter tålmodigt til hun er klar så er det først når hun er ved at falde i søvn siddende, at hun går med til at komme i seng og så går hun selv derind og lægger sig og sover næsten med det samme.

Igår fik vi hende til at lægge sig i sengen med meget tålmodighed. Hun lå lidt og jeg troede hun sov, men pludseligt rejste hun sig op igen og løb ind i stuen, og så var det forfra.

Når først hun sover, kan hun sagtens sove hele natten uden problemer.

Lyder det normalt eller skal vi opsøge noget mere hjælp?
Skal vi bare tage det i hendes tempo? Og hvis vi gør det, hvor længe skal vi så regne med at det tager før hun vil gå med ind i sengen med det samme?

Kan det være mørket hun er bange for?

Og ville det alligevel være bedre at putte piger samtidigt så der er lyst når vi starter inde på værelset?

Det er meget frustrerende og det er svært at være tålmodige, fordi de to timer vi har om aftenen som regel er den eneste pause vi har i løbet af hele dagen.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S