Svar: 1 år og kun 2 tænder

16. december 2023

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Nej, jeg tænker ikke, at du behøver være bekymret. Der er meget store individuelle forskelle på, hvornår børn får tænder. Det er først i 3 års alderen, at barnet bør have fået alle sine mælketænder - 10 i undermunden og 10 i overmunden. Så der er lang tid til endnu:)

Jeg kan se at den kommunale tandpleje, hvor I bor, tilbyder første tandlægebesøg omkring 18 måneders alderen, og det vil være rigtig fint at drøfte jeres drengs tænder og tandstatus til den tid - og mon ikke han der allerede har fået et par tænder ...

Annonce

... mere:)

Hvis du er meget bekymret, så kan du naturligvis også altid kontakte tandplejen allerede nu og få lidt råd og vejledning til, hvordan de tænker, at du skal forholde dig.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Pas godt på de to fine tænder, som han allerede har. De skal børstes to gange dagligt med en lille blød børste og tandpasta med fluor. Hvis I kan skabe nogle gode tandbørstevaner nu, så er det rigtig godt givet ud til, når flere tænder bryder frem:)

Jeg håber, at jeg har fået givet dig lidt ro med på vejen :)

Rigtig meget held og lykke fortsat - og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor