Svar: Hvornår kommer de tænder?
5. juni 2023
Alder:
12 mdr.
Kære Mor C
Tak for dit brev og tusind tak for dine søde ord til mig :)
Du har fuldstændig ret i, at du ikke behøver bekymre dig omkring din datters tænder. Mælketænderne skal nok komme, og hun kan fint spise uden. Faktisk har jeg hørt tandlæger sige, at det er en fordel, når børn får tænder sent, for så holder de bedre. De bliver f.eks. ikke udsat for mælkesukker om natten, som tænder der bryder tidligt frem naturligt gør, når børn stadig skal have bryst eller flaske sen aften og nat:)
Jeg tænker, at der nok begynder at dukke flere tænder op inden for den næste måned eller to, og generelt siger man, at alle mælketænder er brudt frem omkring 2.5 års alderen, så der er stadig masser af tid at løbe på :)
Det er forskelligt, hvornår børn kommer til tandlæge første gang, det afhænger af kommunen man bor i. Jeg kan se at kommunen, som du bor i, ofte tilbyder første tandlægebesøg omkring 2.5 års alderen. Hvis tænderne ikke dukker op i løbet af et par måneder, og du derfor bliver yderligere bekymret, så er der dog intet i vejen for, at du kontakter dem før og hører, hvordan du skal forholde sig i forhold til din datters tænder:)
Rigtig meget held og lykke herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske