Svar: Afføring ændret farve og lugt
11. marts 2023
Alder:
3 mdr.
Kære Sabrina
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, at du er opmærksom, for netop afføringsmønsteret, afføringens konsistens og farve kan fortælle meget om, hvordan barnet har det. Du skal derfor lægge mærke til, om din datter virker alment påvirket - altså om hun begynder at græde mere, begynder ikke at ville spise, måske virker sløv, får feber osv. Så er det en god idé, at du kontakter jeres læge, da det naturligt ikke kan udelukkes, at hun f.eks. kan have en maveinfektion.
Når det så er sagt, så lyder det du fortæller umiddelbart normalt. De første ca. 2 måneder vil børn ofte have gul afføring, men herefter vil man hos ca. 1/3 af alle børn opleve, at afføringen bliver mere grøn, præcis som du beskriver. Farven på afføringen hænger til dels sammen med mælken, barnet får, og sammen med bakteriefloraen.
Når afføringen bliver grøn, så skyldes det især, at bakteriefloraen omdanner galdefarvestoffer til en grønlig farve. Hos de fleste børn er afføringen lysegrøn, og den kan også være tynd og skummende i konsistensen, og den vil ofte også have en lidt syrlig lugt. Men andre gange ligner afføringen mere pesto, og atter andre gange kan den være helt mørkegrøn, det ses dog ikke så tit.
Børn der ammes, vil ofte have hyppigere og også tyndere afføring, end børn der får modermælkserstatning. Og børn der får modermælkserstatning vil ofte have lidt mere syrlige og tendens til grønlige afføringer, end børn der ammes. Da jeres datter får begge dele, så lyder det derfor naturligt, at hun har lidt varieret afføring, og at den nu er mere grønlig og også mere grynet, end du tidligere har oplevet.
Har I skiftet modermælkserstatning? Det kan også give en ændring i afføringsmønster, farve og lugt.
Måske er der mælkesyrebakterier i den modermælkserstatning, som hun får? Hvis der ikke er det, så kan du overveje, om hun kan have glæde af at få lidt mælkesyrebakterier ved siden af. Probiotiske mælkesyrebakterier fæstner sig på tarmens overflade og kan dermed udkonkurrere de dårlige sygdomsfremkaldende bakterier og på den måde både forebygge men også afhjælpe, hvis barnet har urolig mave... Flere modermælkserstatning er blandt andet tilsat mælkesyrebakterier af denne grund.
Mælkesyrebakterier gives som dråber. Du kan også købe D-vitamindråber, som er blandet med mælkesyrebakterier, så hun kan få det sammen med de daglige d-dråber. Der er forskellige muligheder, og du kan spørge på apoteket og få mere at vide om de forskellige produkter.
Så både gul og grønlig afføring er altså normalt, og hos jer tænker jeg, at der er en sammenhæng med både alder og jeres datters indtag af både modermælk og modermælkserstatning - og at I måske har skiftet erstatning:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen.
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske