Brev:
Svamp, Raynauds eller? Opfølgning
11. marts 2023
Alder:
2 mdr.
Svamp, Raynauds eller? Opfølgning
Kære Helen
Mange tak for dit svar, tanker og forslag til at bekæmpe de nålestik, som jeg oplever i brystvorterne, brysterne og i armhulerne.
Jeg er i gang med at trappe ud af Fluconazol og skal tage min sidste dosis på 50 mg. i dag. Samtidig har jeg de seneste 4 dage taget 30 mg. nifidepin (depottablet). Jeg oplever ingen lindring, men derimod at nålestikkene tager til i både styrke og hyppighed.
Jeg er virkelig i syv sind og så ulykkelig over den her situation, da amning har været en stor del af mit liv de sidste 2,5 år, og jeg vil så gerne kunne langtidsamme lillesøster lige som jeg har gjort med storesøster. Med tiltagende nålestik frygter jeg situationen, når jeg kommer helt ud af Fluconazolen. Jeg har siden i går malket lidt ud og forsøgt at øve med at give en sutteflaske i tilfælde af, at jeg i den kommende uge får mange smerter, og vi pludselig skal have hende over på flaske og MME (hvilket jeg virkelig ikke ønsker!).
Da jeg fik dyrket en mælkeprøve for svamp og bakterier, blev der fundet få bakterier deri. Lægen sagde, at det ligeså godt kunne være “forurening” fra min hud, da prøven blev lavet, men at vi efter, at jeg havde forsøgt med nifidepin godt kunne prøve antibiotika. Jeg er som sådan åben over for dette, da jeg er desperat, men hvis det nu ikke er en bakterie, men svamp, som Fluconazolen blot har holdt i skak, men uden at fjerne det, så frygter jeg, at svampen bliver endnu værre ved en antibiotikakur.
Mine spørgsmål til dig er derfor:
- Hvad tænker du om lægens forslag med antibiotika? Kan der være en bakterie derinde til trods for, at jeg ikke har haft brystbetændelse og/eller sår/revner på brystvorterne?
- Hvis nu det er svamp, som ikke kan behandles, vil det så forsvinde, hvis jeg stopper amningen? Frygter nemlig at stoppe amningen, men så alligevel sidde tilbage med nålestikkene, og ammestoppet dermed har været forgæves.
- Burde nifidepinen ikke have haft virkning på nuværende tidspunkt, hvis Raynauds er problemet? Mine brystvorter bliver dog stadig hvide selvom, at jeg tager pillerne.
- Hvis nu det er svamp, og nålestikkene ikke tager yderligere til, men jeg finder en måde at affinde mig med smerterne, vil det så på et tidspunkt forsvinde af sig selv uden, at det bliver behandlet?
- Jeg vil meget gerne høre dine tanker og forslag i forhold til min situation.
Jeg frygter virkelig at blive nødsaget til ammestop, men er også stædig, da jeg jo vandt kampen over nålestikkene med min første datter og fik fornøjelsen af at amme hende smertefrit to år derefter.
Men jeg også ved at løbe tør for energi i jagten på at få smerterne til at forsvinde.
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Kærlig hilsen
Den fortsat ulykkelige Mor