Svar: Gråd - og hjælpe til ro og nedregulering
22. september 2022
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål om, hvordan vi bedst hjælper vores børn med at finde ro og trøst :) Jeg vil naturligt meget gerne dele lidt tanker omkring dette.
Først - så tænker jeg, at man godt kan sige "sshh-sshh" på en måde, hvor man netop beroliger og uden at tysse. Denne lyd kan siges på flere måder og således både virke beroligende og tyssende - men jeg forstår naturligt godt, hvad du mener :)
Når vi skal berolige vores børn, så er det generelt en god idé at tale i et dybere toneleje. Jo dybere stemme du kan lave, jo bedre er det faktisk. Det samme gælder længden eller varigheden af de ord du siger - jo mere du trækker ordene ud, jo mere rolig vil du naturligt virke og jo mere vil dit barn kunne spejle sig i din ro. Du kan f.eks. sige "ssåååå sååååå", og det vil virke langt mere beroligende end f.eks. "så så".
Det er ofte også en god idé at sætte ord på det, at du hjælper ham, netop fordi du gerne vil føle, at du kan rumme ham og hans følelser. Du kan f.eks. sige "sååå lille skat, mor er lige her", "bliver du bare så ked af det, sååå", "mor hjælper dig", "det er heller ikke rart", "er du bare så træt, såååå", "nu skal du putsove" osv.
Det behøver ikke være en enkelt lyd, men kan sagtens være sætninger, som både beroliger ham og også dig selv.
Derudover, så er det vigtigt, at du holder ham tæt, giver ham masser af nærhed og fysisk kontakt. Når du holder ham tæt på dig, så udskilles der hormonet oxytocin, der også kaldes kærlighedshormonet. Det hjælper derfor med til at gøre ham rolig.
Når han ligger i din favn, så vil han også kunne fornemme din vejrtrækning, din hjertelyd, din varme osv. som han kender fra tiden i din mave, og det kan også give ekstra ro.
Og så vil du naturligt også bevæge ham, vugge ham lidt, gå lidt rundt osv. med ham - hvilket også giver ro.
Samtidig hjælper du ham med at føle sig holdt - du holder ham fysisk, men du skaber også en situation, hvor du støtter ham og netop reagerer indfølende og rummende - som du skriver. Du viser ham på flere forskellige måder, at du passer på ham, lytter til ham, reagerer på ham og passer på ham og på den måde netop rummer ham. Det kaldes "holding", når du på den måde støtter ham og hjælper ham til ro, der hvor han ikke selv kan.
Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om Gråd & Trøst", i den kan du netop læse om børns gråd, hvorfor de græder, og hvordan vi trøster og hjælper dem bedst.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske