Svar: Bad og bodylotion

5. november 2021

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Kære Oscars mor

Først - tusind tak for dine søde ord til mig. Det varmer rigtig meget kan du tro, og jeg er kun glad for at kunne hjælpe og oprigtigt glad for at høre, at Oscar stortrives, og at du nyder at være mor :)

Det lyder meget fint med et bad hver anden eller tredje dag. Har han brug for mere end det, fordi han har fået lidt for meget sovs i håret eller lignende, så er det helt fint, og kan han en dag springe over, så er det også helt okay.

Det er rigtigt, at for meget bad godt kan udføre huden, men også børn med børneeksem har faktisk glæde af at komme i bad hver dag. Badet er med til at begrænse bakterier på huden, hvilket kan forværre børneeksem, så et dagligt bad kan faktisk være en fordel, det er blot vigtigt, at man sørger for, at badet er kortvarigt, og at vandet ikke er for varmt.

Nu har Oscar jo ikke børneeksem, men lidt tendens til tør hud. Det er derfor fint, at du bruger et par dråber olie i badevandet, men det vil faktisk også være rigtig godt, hvis du kan smøre ham med lidt creme. Især lige efter badet, hvor huden er fugtig, for så vil cremen lettere kunne trænge ind i huden, og cremen vil hjælpe med til at holde på fugten.

Hvilken type creme du vælger at bruge afhænger af årstiden. Nu hvor det er efterår og vinter, så vil det være godt at vælge en creme med et højt fedtindhold. Huden bliver mere tør om vinteren, så ekstra fedtstof er vigtigt. Om sommeren er det derimod ofte en god idé at smøre med en lotion. Og så er det generelt en god idé at variere lidt mellem forskellige typer af creme, lotion mm.

Man skelner normalt mellem lotion, creme, fedtcreme og olie - og forskellen handler især om fedtindholdet.

En lotion har ofte et højt vandindhold og indeholder mere vand end fedt. Den er god at bruge, hvis huden kun er lidt tør.

En creme indeholder ofte ca. 20-30 pct fedtstof. Fordampningen sker derfor ikke ...

Annonce

... så hurtigt, og det stadig forholdsvis store vandindhold gør, at cremen fortsat er let at smøre ud.

En fedtcreme har et fedtindhold på ca. 70 pct. Det høje indhold har betydning for hudens evne til at gendannes, hvilket er vigtigt, hvis huden er meget tør, eller hvis barnet f.eks. har børneeksem.

En olie eller f.eks. vaseline har et indhold på 100 pct fedtstof og virker derfor ofte klistret og fedtet. Når man smører med olie eller vaseline, vil der ofte lægges en hinde på huden, som forhindrer fordampning. Til børn som er meget tørre i huden kan man bruge f.eks. olie om aftenen, så det virker i nattens løb, men man kan som sagt også bruge en creme eller fedtcreme.

Områder af huden, der er direkte udsat for frost/kulde, bør ikke være smurt med lotion, pga det høje vandindhold. Det betyder, at du f.eks. ikke bør bruge lotion i din drengs ansigt nu, hvor det er vinter og koldt, da vandindholdet kan fryse, og gøre at han får frostsprængte kinder... Du kan stadig godt bruge lidt olie i badevandet, men du kan også smøre ham med creme eller fedtcreme efter badet, gøre det til en hyggestund for jer begge, og så lade cremen virke om natten.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Og så må du også meget gerne smøre ham lidt i løbet af dagen, når du skifter ham og hvis du der opdager, at han er lidt tør i huden.

Jeg tænker derfor, at du lige nu skal kikke efter en creme og/eller fedtcreme. Du bør også vælge et eller to produkter, som er uden parfume, allergi-certificeret, evt. svanemærket osv. præcis som du allerede er opmærksom på. Der findes efterhånden rigtig mange gode mærker og til mange forskellige priser både dem, der har været på markedet længe som f.eks. Matas striber, Locobase, Derma, Decubal og også de lidt nyere som Lille Kanin og Kraes.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og så også en stor tak for, at jeg har fået lov til at følge jer:)

Fortsat rigtig god søndag :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet