Svar: Dagpleje hvornår - 8 mdr.
4. februar 2021
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring dagspleje start :)
Jeg forstår godt jeres dilemma, for det er meget svært at vide, hvornår det rette tidspunkt er - det er meget forskellligt fra barn til barn og fra familie til familie, og samtidig har I jo fundet en dagpleje, som I synes virker rigtig god og hvor I tænker, at det vil kunne fungere rigtig godt for jeres datter - og man ved, hvad man har, og jo ikke hvad I får, hvis I siger nej...
Det er ikke let, men generelt vil jeg sige, at det kan være lettere at starte i dagpleje, når man er 11-12 måneder gammel, end det er at starte, når man er 8-10 måneder og 13-15 måneder. Simpelthen fordi jeres datter på disse tidspunkter gennemgår nogle store udviklingsmæssige faser, som kan gøre det lidt sværere for hende at være adskilt fra jer derhjemme. Samtidig fortæller du, at du gerne vil have mulighed for at kunne prioritere tid til at søge nyt arbejde, og det er naturligvis også vigtigt at tage med...
Jeg er derfor nok tilhænger af jeres løsning med at bibeholde dagsplejen, og så lade jeres datter starte stille og roligt op til april. Du har mulighed for at give hende en langsom indkøring, hvor du starter med at være der sammen med hende, giver hende korte dage i begyndelsen og tager det stille og roligt, og som hun viser behov for. Så hvis hun har brug for flere dage i træk, hvor hun er der i kortere tid og f.eks. hentes efter frokost, så kan hun være det. Har hun brug for at være hjemme en dag, så kan hun også være det, men så I stille og roligt forsøger at skabe lidt struktur.
Mange børn bliver også syge i forbindelse med at de starter dagtilbud, og det er rigtig rart, hvis du her har mulighed for at passe hende hjemme, give hende en ekstra hjemmedag osv. før hun så vender tilbage til dagplejen igen...
I fortæller, at dagplejer holder ferie det meste af juli, og det lyder som om, at I har mulighed for at holde jeres datter hjemme i den periode. Det lyder super fint, der er ingen grund til at sende hende i gæstedagpleje, men I kan i stedet give hende lidt sommer derhjemme, og efter ferien kan hun så starte op i dagplejen igen. Det kan til den tid godt være som at starte forfra, fordi hun har været væk det meste af juli, men har hun i april, maj og juni nået at have en vis hverdag i dagplejen, vil det sansynligvis være lettere for hende at vende tilbage igen efter sommerferien, hvor du så har mulighed for også at starte nyt job, når et sådan byder sig...
Når alt dette er sagt, så er det naturligvis også vigtigt at se på, hvordan jeres datter reagerer. Hvis hun bare glider ind i dagplejen, elsker at være der og nyder de andre børn og at der er lidt mere "gang i den", som du skriver, så er det jo super godt. Viser det sig, at det faktisk er svært for hende og at hun har brug for tid til indkøring, så kan I jo netop imødekomme dette. Og viser det sig, at det faktisk er for tidligt for hende at starte, så er der også den mulighed at tage hende ud og lade hende starte efter sommerferien.. På den måde lyder det som om, at I kan være meget fleksible og følge jeres datter behov rigtig fint :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske