Svar: En meget slank vægt
7. november 2020
Alder:
13 mdr.
Kære Lasses mor
Tak for dit spørgsmål omkring vægt :)
Tommelfingerreglen er, at børn fordobler deres fødselsvægt inden for de første 5-6 måneder, og de tredobler deres vægt indenfor 12 måneder. Og i løbet af det første år vokser de ca. 25 cm. I 1-2 års alderen vil de fleste børn vokse ca. 12.5 cm.
Nogle børn vokser rigtig meget i starten og tager så mindre på i takt med, at de nærmer sig 1 års alderen. Og i takt med at børn begynder at kravle, rejser sig og går mere omkring, så bruger de også mere energi og forbrænder maden på en anden måde og vokser derfor også anderledes. Og nu hvor din dreng er blevet 1 år (knap 14 måneder), så er det helt naturligt, hvis han ikke vokser helt så hurtigt mere.
Når man skal vurdere børns vækst, så skal man altid se på vægt og længde i forhold til barnets alder. Til det bruges kurver - som sundhedsplejerske og læge indtaster på - og så skal barnets målinger ses i forhold til hinanden. Det er vigtigt, at barnet følger sin egen kurve, og man er derfor nødt til at se på målinger over tid for at vurdere, om barnet vokser og trives, som man gerne vil have. Du kan finde vægt/længde kurver på medlemssiden, hvor du logger ind.
Når det så er sagt, så er de kurver man bruger lavet sådan, at det jo ofte ser ud som om, at barnet stiger gradvist i sin vægt og længde, altså at barnet naturligt vokser lidt hver dag. Men det er faktisk ikke helt tilfældet, mange børn vokser i ryk. Det betyder, at de faktisk godt kan se ud til at "ligge lidt stille" og pludselig vokser de i længden, og bukserne er tydeligt for korte, ligesom de også kan tage på og tøjet strammer om armene og maven... men naturligt skal deres vækst ikke gå i stå :)
Du beskriver en dreng, som er meget glad og meget aktiv. Han lyder til at have masser af energi, han løber nærmest rundt non-stop, og du skriver "han virker på ingen måde syg". Der er derfor umiddelbart ikke grund til at tro, at han ikke får næring nok via sin mad eller ikke vokser, som han skal.
Han lyder dog til at være en slank dreng, og derfor må du gerne sikre ham lidt ekstra fedtstof. Det kan du f.eks. gøre ved at give ham komælk af sødmælkstypen, så når du køber tykmælk, yoghurt og lignende, så vælg produkter med 3.5 % fedtindhold. Det er også en god idé stadig at bruge fedtstof og mælk i og på grød, hvis han spiser det :) Og er han slet ikke til grød, så kan en portion havregryn med mælk eller måske klatkager være noget, som han hellere vil have.
Det er også godt med smør på brødet, og det er generelt godt, hvis du kan varierer mellem forskellige typer af smør, plantemargarine, olier, så han får mange forskellige former for fedtstof. Så prøv om du kan komme lidt på, det behøver ikke være et tykt lag. Du skal også være opmærksom på, at han ikke skal spise lige så fedtfattigt, som I forældre måske gør, så sovs til maden om aftenen osv. kan være en god idé, eller nogle gange give ham anden form for "dyppelse", lidt mayonnaise på makrelmaden og lignende :)
Og netop makrel, torskerogn, sildepostej, fiskefrikadeller, rødspættefileter, laks osv. vil være rigtig godt. Fisk indeholder de essentielle fedtsyrer, som vi har brug for, og han må meget gerne spise fisk flere gange om ugen, gerne både til frokost og om aftenen.
Avokado er også en god kilde til naturlige fedtstoffer, ligesom hakkede nødder, mandler og lignende (han må IKKE få dem hele) med fordel kan gives på maden, måske på et surmælksprodukt, på havregrynene eller i klatkager.
Proteiner er også vigtige for væksten, man kan sige at protein er kroppens byggestene, og protein får han især via kød, indmad, æg og forskellige fuldkornsprodukter. Havregrød/gryn om morgenen, fiberholdigt brød til frokost og som mellemmåltider (uden for mange hele kerner), - det vil være rigtig godt.
Du skal ikke begynde at give ham en masse usund mad - kager, slik osv. fordi du på den måde gerne vil "fede ham op". Det er stadig vigtigt, at han spiser sundt, selvom du supplerer med lidt ekstra fedt hist og her. Det er også vigtigt, at du giver ham små hyppige måltider, så han hele tiden får lidt at spise og har noget at forbrænde af, ligesom hans blodsukker på den måde holdes stabilt.
Hvis du er bekymret for hans vækst og udvikling, så er det naturligvis en god idé at drøfte det med jeres læge, som kan se din dreng, måle og veje ham :) Jeg håber at ovenstående giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske