Grovmotorisk udvikling - 8 mdr.

7. november 2020

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Grovmotorisk udvikling - 8 mdr.

Hej Helen!

Tak for dine gode råd ang. mad/mælk til min datter sidst. De har været brugbare hvorfor jeg vender tilbage til dig nu ang. min datters grovmotoriske udvikling.

Alma er 8 mdr. og bliver 9 mdr. d. 26.11.2020. Hun møver hurigt rundt på gulvet og er virkelig hurtig. Hun har møvet i et par måneder nu. Hun er overalt på meget kort tid. Hun er nysgerrig og piller ved alt - åbner døre, skuffer og tager indholdet ind og ud. Er meget interesseret i små deltager fx en knap, en lille skrue i væggen, kontakter, lamper og alle småting på gulvet bliver nærstuderet. Alma kan godt lide at være på maven og elsker at bevæge sig rundt omkring. Hun pludre desuden også virkelig meget og fortæller gerne mange historier til os. Både “dada” og “mama” og andre pludrelyde bliver anvendt. Hun elsker bøger og læser gerne med os eller for sig selv hvor hun ligger og bladre. Hun er desuden også meget dygtig til at spise selv og det finmotoriske fejler ikke noget :-)

Hun er glad og energisk. Spiser godt og tager fint på i vægt. Hun er dog til den slanke side og vejer 8,1 kg. Alma elsker dyr og jagter vores katte og hunde herhjemme. Er glad for mennesker og komme ud i naturen. Vi er tit ude i haven og udforske - faktisk dagligt. Hun er i græsset, mærker bladene, ser træerne blæse, piller ved grene og træer. Vi gynger desuden dagligt i vores sansegynge og udendørsgynge. Hun elsker at tumle og vende med hovedet nedad eller jagte sine forældre rundt og prøve at fange os. Elsker musik og danser med os i armene. Vi synger dagligt for ...

Annonce

... hende med fagter. Går ture dagligt i barnevognen og ser lokalområdet og det elsker hun.

Men min bekymring går på, at Alma ikke kommer op på strakte arme som jeg kan se hendes jævnaldrende gør. Ved godt man ikke skal sammenligne men kan ikke lade være med at blive lidt bekymret. Hun ligger rigtig fint på maven og bevæger sig, triller og bruger sig selv men kan ikke “trække” sig selv op og være i strakte arme. Skal vi være bekymret eller er det helt almindeligt i hendes alder? Skal børn komme op i strakte arme for fx at kunne kravle eller gå eller behøves det ikke?

Det er mere fordi vi jo bekymre os om hun på sigt vil komme til at kravle og gå. Hun har ingen tegn på at ville kravle eller gå. Hun trives så fint med sin møven og kommer så hurtigt omkring at vi også er bekymrede for om hun nogensinde kommer til at kravle og gå. Hun er begyndt at tage fat i håndtag på skuffer og sin dukkebarnevogn og prøver at trække sig op men er ikke stærk nok.

Hun sidder heller ikke selv endnu. Hun kan sagtens sidde selv i sin skråstol og imellem lårene på mig osv. men kan ikke selv komme op i siddende stilling. Er dette noget vi skal være bekymret over?

Så for at opsummere: Alma kommer ikke op i strakte arme, kravler ikke og sidder ikke selv. Hvordan støtter vi hende bedst således at hendes grovmotoriske udvikling understøttes bedst? :-) og hvornår kan vi forvente de forskellige ting? Altså hvad er “normalen” for at kravle, sidde selv og gå?

Håber du kan give nogle gode råd til ovenstående!

Tak.

Venlig hilsen
Sofie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!