Brev:
Grovmotorisk udvikling - 8 mdr.
7. november 2020
Alder:
8 mdr.
Grovmotorisk udvikling - 8 mdr.
Hej Helen!
Tak for dine gode råd ang. mad/mælk til min datter sidst. De har været brugbare hvorfor jeg vender tilbage til dig nu ang. min datters grovmotoriske udvikling.
Alma er 8 mdr. og bliver 9 mdr. d. 26.11.2020. Hun møver hurigt rundt på gulvet og er virkelig hurtig. Hun har møvet i et par måneder nu. Hun er overalt på meget kort tid. Hun er nysgerrig og piller ved alt - åbner døre, skuffer og tager indholdet ind og ud. Er meget interesseret i små deltager fx en knap, en lille skrue i væggen, kontakter, lamper og alle småting på gulvet bliver nærstuderet. Alma kan godt lide at være på maven og elsker at bevæge sig rundt omkring. Hun pludre desuden også virkelig meget og fortæller gerne mange historier til os. Både “dada” og “mama” og andre pludrelyde bliver anvendt. Hun elsker bøger og læser gerne med os eller for sig selv hvor hun ligger og bladre. Hun er desuden også meget dygtig til at spise selv og det finmotoriske fejler ikke noget :-)
Hun er glad og energisk. Spiser godt og tager fint på i vægt. Hun er dog til den slanke side og vejer 8,1 kg. Alma elsker dyr og jagter vores katte og hunde herhjemme. Er glad for mennesker og komme ud i naturen. Vi er tit ude i haven og udforske - faktisk dagligt. Hun er i græsset, mærker bladene, ser træerne blæse, piller ved grene og træer. Vi gynger desuden dagligt i vores sansegynge og udendørsgynge. Hun elsker at tumle og vende med hovedet nedad eller jagte sine forældre rundt og prøve at fange os. Elsker musik og danser med os i armene. Vi synger dagligt for hende med fagter. Går ture dagligt i barnevognen og ser lokalområdet og det elsker hun.
Men min bekymring går på, at Alma ikke kommer op på strakte arme som jeg kan se hendes jævnaldrende gør. Ved godt man ikke skal sammenligne men kan ikke lade være med at blive lidt bekymret. Hun ligger rigtig fint på maven og bevæger sig, triller og bruger sig selv men kan ikke “trække” sig selv op og være i strakte arme. Skal vi være bekymret eller er det helt almindeligt i hendes alder? Skal børn komme op i strakte arme for fx at kunne kravle eller gå eller behøves det ikke?
Det er mere fordi vi jo bekymre os om hun på sigt vil komme til at kravle og gå. Hun har ingen tegn på at ville kravle eller gå. Hun trives så fint med sin møven og kommer så hurtigt omkring at vi også er bekymrede for om hun nogensinde kommer til at kravle og gå. Hun er begyndt at tage fat i håndtag på skuffer og sin dukkebarnevogn og prøver at trække sig op men er ikke stærk nok.
Hun sidder heller ikke selv endnu. Hun kan sagtens sidde selv i sin skråstol og imellem lårene på mig osv. men kan ikke selv komme op i siddende stilling. Er dette noget vi skal være bekymret over?
Så for at opsummere: Alma kommer ikke op i strakte arme, kravler ikke og sidder ikke selv. Hvordan støtter vi hende bedst således at hendes grovmotoriske udvikling understøttes bedst? :-) og hvornår kan vi forvente de forskellige ting? Altså hvad er “normalen” for at kravle, sidde selv og gå?
Håber du kan give nogle gode råd til ovenstående!
Tak.
Venlig hilsen
Sofie