Svar: Covid19 regler og eksponering for sol
24. april 2020
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring sol og soleksponering - og beskyttelse.
Sundhedsstyrelsen har lavet en vejledning om solbeskyttelse i dagtilbud, som det naturligvis må anbefales, at dagplejer følger :)
Børn bør beskyttes mod solen, når uv-indekset er 3 eller mere. I Danmark er det typisk fra april til september.
Dagtilbuddene skal sørge for skyggemulighed, når børnene er udenfor. Det betyder at de steder, hvor børnene leger og opholder sig, skal man sørge for skygge f.eks. ved at plante træer, sætte solsejl op mm. Gode råd til at skabe skygge kan f.eks. findes på cancer.dk/skyggeguide.
Huden bør dækkes med tøj og solhat, gerne tøj som går til knæ og albuer og en bredskygget solhat. Du bør smører din dreng ind med solcreme hjemmefra, der hvor tøjet ikke dækker - og dagplejer sørger for, at han bliver smurt igen i løbet af dagen, efter behov. Det kan være, hvis han f.eks. har svedt eller er blevet tørret med et håndklæde - eller hvis han lige nu får vasket hænderne hyppigt, så skal hans hænder naturligt smøres flere gange med solcreme... Da han er meget lys i huden skal man naturligt være ekstra opmærksom og sikre ekstra skygge og også bruge solcreme med højere faktor...
Man kan downloade en app "Uv-indeks" der giver det aktuelle UV-indeks, hvis man er i tvivl om, hvor højt det er...
Når du vælger solcreme, så anbefales det, at du vælger svanemærket og allergimærket solcreme, og at du smører de dele af kroppen, der ikke er dækket af tøj. Det anbefales, at du smører med mindst faktor 15 i DK. Mange solcremer til børn ligger dog på faktor 30, og jeg tænker, at det vil være fint at bruge til din dreng. Det er bedre, at din dreng bliver smurt to gange med 20 minutters mellemrum med en faktor 30, end at du smører ham en gang med en faktor 50... En faktor 50 beskytter ikke dobbelt så godt som faktor 25. Det er bedre, at du bruger den korrekte mængde og smører nok, end hvor højt faktortallet er...
Da børn og voksne lige nu skal være udenfor stort set hele dagen, så skal dagplejer naturligt være ekstra opmærksom - og naturligvis skal der sikres skygge ved både legeområder, bordet de spiser ved osv. Ligesom hun på ture skal sikre, at der er mulighed for skygge. Det vil være helt relevant, at du taler med hende omkring vejledningen og vigtigheden af dette. Det er nødvendigt, at hun køber flere parasoller, solsejl og lignende, og på den måde sørger for at alle kan være i skygge - og ikke kun de voksne eller halvdelen af dem, der sidder ved bordet, når de f.eks. spiser...
Kommunen skal godkende og føre tilsyn med private pasningsordninger, og dagplejer skal naturligt følge kommunens råd om, hvordan man sikrer solbeskyttelse i dagtilbud. Du kan finde kommunens råd på nettet, hvis du søger på "solbeskyttelse i dagtilbud xxx" (xxx er din kommunes navn) :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske