Svar: Covid19 regler og eksponering for sol

24. april 2020

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring sol og soleksponering - og beskyttelse.

Sundhedsstyrelsen har lavet en vejledning om solbeskyttelse i dagtilbud, som det naturligvis må anbefales, at dagplejer følger :)

Børn bør beskyttes mod solen, når uv-indekset er 3 eller mere. I Danmark er det typisk fra april til september.

Dagtilbuddene skal sørge for skyggemulighed, når børnene er udenfor. Det betyder at de steder, hvor børnene leger og opholder sig, skal man sørge for skygge f.eks. ved at plante træer, sætte solsejl op mm. Gode råd til at skabe skygge kan f.eks. findes på cancer.dk/skyggeguide.

Huden bør dækkes med tøj og solhat, gerne tøj som går til knæ og albuer og en bredskygget solhat. Du bør smører din dreng ind med solcreme hjemmefra, der hvor tøjet ikke dækker - og dagplejer sørger for, at han bliver smurt igen i løbet af dagen, efter behov. Det kan være, hvis han f.eks. har svedt eller er blevet tørret med et håndklæde - eller hvis han lige nu får vasket hænderne hyppigt, så skal hans hænder naturligt smøres flere gange med solcreme... Da han er meget lys i huden skal man naturligt være ekstra opmærksom og sikre ekstra skygge og også bruge solcreme med højere faktor...

Man kan downloade en app "Uv-indeks" der giver det aktuelle UV-indeks, hvis man er i tvivl om, hvor højt det er...

Når du vælger solcreme, så anbefales det, at du vælger svanemærket og allergimærket solcreme, og at du smører ...

Annonce

... de dele af kroppen, der ikke er dækket af tøj. Det anbefales, at du smører med mindst faktor 15 i DK. Mange solcremer til børn ligger dog på faktor 30, og jeg tænker, at det vil være fint at bruge til din dreng. Det er bedre, at din dreng bliver smurt to gange med 20 minutters mellemrum med en faktor 30, end at du smører ham en gang med en faktor 50... En faktor 50 beskytter ikke dobbelt så godt som faktor 25. Det er bedre, at du bruger den korrekte mængde og smører nok, end hvor højt faktortallet er...

Da børn og voksne lige nu skal være udenfor stort set hele dagen, så skal dagplejer naturligt være ekstra opmærksom - og naturligvis skal der sikres skygge ved både legeområder, bordet de spiser ved osv. Ligesom hun på ture skal sikre, at der er mulighed for skygge. Det vil være helt relevant, at du taler med hende omkring vejledningen og vigtigheden af dette. Det er nødvendigt, at hun køber flere parasoller, solsejl og lignende, og på den måde sørger for at alle kan være i skygge - og ikke kun de voksne eller halvdelen af dem, der sidder ved bordet, når de f.eks. spiser...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Kommunen skal godkende og føre tilsyn med private pasningsordninger, og dagplejer skal naturligt følge kommunens råd om, hvordan man sikrer solbeskyttelse i dagtilbud. Du kan finde kommunens råd på nettet, hvis du søger på "solbeskyttelse i dagtilbud xxx" (xxx er din kommunes navn) :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.